هزاران سرباز روسی آخر هفته گذشته از شهر ایزیوم گریختند. آن‌ها از این شهر به‌عنوان مرکز تدارکاتی در منطقه خارکف (خارکیف) استفاده می‌کردند. نیروهای روسیه پس از فرار مقادیر زیادی مهمات و تجهیزات از خود به جا گذاشتند.

وزارت دفاع اوکراین در توییتی اعلام کرد «پس از آزادسازی ایزیوم از دست روس‌ها، گورهای دسته‌جمعی در این شهر کشف است» و بزرگترین آن ۴۴۰ جسد بی‌نشان دارد.

سرهی بولوینوف، بازپرس ارشد پلیس منطقه خارکف (خارکیف)، به اسکای نیوز گفت:

«برخی به دلیل آتش توپخانه جان خود را از دست دادند… برخی نیز به دلیل حملات هوایی جان باختند.»

روسیه تاکنون در این‌باره اظهار نظری نکرده است و هنوز نمی‌توان به‌شکل رسمی این ادعا را تأیید کرد.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، که روز چهارشنبه از ایزیوم بازدید کرد، کشف گورهای دسته‌جمعی را با جنایات جنگی ادعایی نیروهای روسی علیه غیرنظامیان در بوچا، واقع در حومه کی‌یف، مقایسه کرد.

پیش از این گزارش‌هایی از کشتار غیرنظامیان در بوچا منتشر شده بود که روسیه آن را تکذیب و اتهام هدف قراردادن غیرنظامیان یا ارتکاب جنایات جنگی را رد کرده بود.

زلنسکی پنج‌شنبه شب در یک سخنرانی ویدئویی گفت:

«روسیه در همه جا از خود مرگ به جا می‌گذارد و باید مسئول شناخته شود.»

گلوله‌باران‌ها

پس از یک هفته پیروزی‌های سریع اوکراین در شمال شرق این کشور، مقامات اوکراینی گفتند روسیه در حال تقویت نیروهای دفاعی خود است و حفظ سرعت پیشروی دشوار خواهد بود.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌ جمهوری روسیه هنوز به‌طور علنی درباره شکست نیروهایش در این ماه اظهار نظر نکرده است. مقامات اوکراینی می‌گویند ۹ هزار کیلومتر مربع بازپس گرفته شده است.

رویترز ویدئویی از شهر کوپیانسک واقع در شرق اوکراین و مرکز تدارکاتی کلیدی که نیروهای اوکراینی هفته گذشته بازپس گرفتند، منتشر کرده که نشان می‌دهد بسیاری از ساختمان‌ها آسیب دیده یا سوخته‌اند.

به‌گفته مقامات اوکراینی، نیروهای روس روز پنج‌شنبه شهر خارکف (خارکیف) و دیگر شهرهای منطقه را گلوله‌باران کردند.

دیمیترو ژیویتسکی، فرماندار منطقه «سومی» گفت بیش از ۹۰ موشک و گلوله توپ نیز منطقه‌ای در مرز روسیه را هدف قرار دادند.

از طرف روسیه، ویاچسلاو گلادکوف، فرماندار منطقه بلگورود روسیه، اعلام کرد که ارتش اوکراین شهر والویکی را در نزدیکی مرز گلوله‌باران کرد.

او در تلگرام گفت پدافند ضدهوایی وارد عمل شد اما تخریب‌هایی صورت گرفت. یک پست برق هدف قرار گرفت و خانه‌ها و وسایل نقلیه شخصی به آتش کشیده شدند.

سرعت پیشروی، روحیه اوکراینی‌ها را تقویت کرده است. آن‌ها از متحدان غربی خود می‌خواهند که سلاح‌های بیشتری برای حفظ مواضع دفاعی در اختیارشان قرار دهند.

روسیه آمریکا را تهدید کرد

در واشنگتن، جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، بسته تسلیحاتی جدید ۶۰۰ میلیون دلاری را برای کمک به اوکراین اعلام کرد؛ از جمله سامانه‌های موشکی توپخانه با تحرک بالای HIMARS و گلوله‌های توپخانه‌ای.

وزارت امور خارجه روسیه روز پنج‌شنبه اعلام کرد که اگر آمریکا موشک‌های دوربرد در اختیار کی‌یف قرار دهد، از «خط قرمز» عبور کرده و به «طرف درگیری» تبدیل خواهد شد.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در یک نشست خبری افزود روسیه «حق دفاع از خاک خود را برای خود محفوظ می دارد».

ایالات متحده از زمان حمله روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه، حدود ۱۵,۱ میلیارد دلار کمک نظامی به کی‌یف ارسال کرده است.

پاپ فرانسیس: کمک نظامی به اوکراین اقدامی اخلاقی است

پوتین روز پنج‌شنبه در حاشیه اجلاس سازمان همکاری شانگهای در سمرقند ازبکستان برای نخستین بار پس از حمله به اوکراین با شی جین پینگ، رهبر چین دیدار کرد و گفت درک می‌کند که چین پرسش‌ها و نگرانی‌هایی درباره وضعیت اوکراین دارد، اما به دلیل آن‌چه موضع «متعادل» چین در قبال جنگ اوکراین نامید از رهبر این کشور تشکر کرد.

از زمانی که روسیه به اوکراین حمله کرده است، چین با انتقاد از تحریم‌های غرب علیه مسکو، به کارزار نظامی روسیه کمک نکرده است.

شی جین پینگ در دیدار با پوتین درباره اوکراین اظهارنظری نکرد اما سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه بعداً به خبرنگاران گفت مذاکرات با چین عالی بوده است.

پاپ فرانسیس، رهبران کاتولیک‌های جهان نیز در آخرین اظهارنظر خود گفته است از لحاظ اخلاقی ارسال کمک‌های تسلیحاتی به اوکراین برای دفاع از خود مشروع است.

پاپ فرانسیس همچنین از کی‌یف خواست که درهای گفت‌وگو را باز بگذارد.