جوکو ویدودو، رئیس جمهوری اندونزی در مصاحبه با بلومبرگ اعلام کرد که شی جین پینگ و ولادیمیر پوتین، رئیسان جمهوری چین و روسیه، نوامبر سال جاری در نشست سران گروه ۲۰ در جزیره تفریحی بالی شرکت خواهند کرد.

در نشست نوامبر گروه ۲۰ برای نخستین بار بعد از حمله نظامی روسیه به اوکراین پوتین، شی و جو بایدن شخصا با یکدیگر دیدار خواهند کرد.

کشورهای غربی، ژاپن و کره جنوبی در واکنش به حمله نظامی روسیه به اوکراین تحریم‌های سختی را علیه مسکو اعمال کرده‌اند. چین اما از محکوم کردن این حمله و پیوستن به تحریم‌ها سر باز زده و در مقابل اعلام کرده بدون هیچ گونه محدودیتی شریک روسیه است.  

یکی از مشاوران رئیس جمهوری اندونزی نیز تأیید کرد که پوتین و شی در این اجلاس شرکت خواهند کرد.

اندی ویدجاجانتو، رئیس مؤسسه ملی مقاومت، به خبرگزاری رویترز گفت:

«رئیس جمهوری به من گفت که شی و پوتین هر دو قصد دارند در اجلاس بالی شرکت کنند.»

کرملین در بیانیه‌ای اعلام کرد که پوتین و ویدودو پنج‌شنبه ۱۸ اوت/۲۷ مرداد در یک تماس تلفنی درباره آمادگی‌ها برای نشست گروه ۲۰ گفت‌وگو کردند.

یکی دیگر از مقامات آگاه به بلومبرگ گفته است که پوتین قصد دارد شخصا در این نشست شرکت کند.

وزارت امور خارجه چین بلافاصله به درخواست رویترز برای اظهار نظر پاسخ نداد.

 با توجه به اینکه این اولین بار است که از زمان همه‌گیری ویروس کرونا در اوایل سال ۲۰۲۰ ، شی به خارج از چین سفر می‌کند، حضور او در اندونزی بسیار مهم خواهد بود.

چین در چارچوب سیاست سختگیرانه موسوم به «کووید صفر» مرزهایش را بسته است. در همان حال شی در حال آماده شدن برای نامزدی احراز مقام ریاست جمهوری در سومین دوره در کنگره حزب کمونیست است که قرار است اواخر اکتبر یا اوایل نوامبر سال جاری برگزار شود.   

بر اساس گزارش وال استریت ژورنال، مقامات چینی در بحبوبه تنش‌های روزافزون آمریکا و چین بر سر تایوان در حال برنامه‌ریزی برای دیدار شی با بایدن در جنوب شرقی آسیا هستند.

پکن در ماه جاری میلادی رزمایش‌های نظامی گسترده‌ای را در اطراف تایوان برگزار کرد. این رزمایش‌ها در واکنش به سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به این جزیره اتفاق افتاد.

پکن همچنین همکاری با ایالات متحده را بر سر مسائلی مانند بحران اقلیمی قطع کرد.   

اندونزی به عنوان رئیس گروه ۲۰ با فشار کشورهای غربی برای پس گرفتن دعوت از پوتین به دلیل تهاجم نظامی به اوکراین مواجه شده است.

جاکارتا همچنین از ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین دعوت کرده است در اجلاس بالی شرکت کند.

ویدودو به دنبال این بود که به عنوان یک میانجی برای خاتمه دادن به جنگ اوکراین عمل کند.

رئیس جمهوری اندونزی در پایان ماه ژوئن ابتدا به مسکو و سپس به کی‌یف سفر کرد و در دیدار و گفت‌وگو با پوتین و زلنسکی خواهان پایان جنگ شد.

ویدودو گفته است که هر دو کشور اندونزی را به عنوان «پل صلح» پذیرفته‌اند.