سریلانکا با بزرگترین بحران اقتصادی سال‌های اخیر روبه‌رو است و در حال مذاکره با صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی. پارلمان این کشور در روز چهارشنبه ۲۰ ژوئیه به‌رغم مخالفت معترضان، رانیل ویکرمسینگنه را به‌عنوان رئیس جمهوری برگزید.

معترضان ویکرمسینگه را محافظ منافع راجاپاکسا، رئیس‌جمهوری فراری این کشور می‌دانند که پس از اشغال کاخ ریاست جمهوری در ۹ ژوئیه از کشور گریخت و از مقام خود کناره‌گیری کرد، اما به‌واسطه نفوذی که خاندان او در سریلانکا دارند، همچنان اداره کشور را در دست دارد.

ویکرمسینگه پس از کسب رأی نمایندگان مجلس، معترضان را به سرکوب تهدید و وضعیت فوق‌العاده اعلام کرده بود. او گفته بود «اجازه هیچ‎گونه فعالیت غیرقانونی مانند اشغال اماکن دولتی یا تلاش برای سرنگونی دولت را نخواهد داد.»

نیروهای تحت فرمان او بامداد ۲۲ ژوئیه به ساختمان ریاست جمهوری یورش بردند و چادرهای معترضان را تخریب کردند.

الجزیره به نقل از معترضان حمله پلیس را «وحشیانه» توصیف کرد. معترضان گفتند که «دریایی از پلیس» بدون هشدار قبلی به چادرهای آن‌ها حمله برد، معترضان را با خشونت کتک زد و شماری از آن‌ها را بازداشت کرد. شمار دقیق بازداشت‌شدگان هنوز مشخص نیست اما گفته می‌شود در میان آن‌ها تعدادی از رهبران معترضان از جمله دو وکیل و فعال حقوق بشر حضور دارند. سخنگوی پلیس سریلانکا که شبانه چادرهای معترضان را تخریب کرد، حمله به کاخ ریاست جمهوری را تأیید کرد:

«عملیاتی مشترک توسط ارتش، پلیس و نیروهای ویژه پلیس در ساعات اولیه امروز برای پاکسازی اراضی دولتی از دست معترضان که بدون داشتن مجوزهای قانونی دست به این کار زده بودند، انجام شد. در این عملیات، ۹ تن که دو تای آنها زخمی شدند، دستگیر شده‌اند.»

معترضان از ۱۲ روز قبل ساختمان ریاست جمهوری را آشغال کرده بودند اما ۲۱ ژوئیه در بیانیه ای اعلام کردند دبیرخانه ریاست جمهوری را در ظهر ۲۲ ژوئیه تحویل می‌دهند و عقب‌نشینی می‌کنند.

پلیس اما پیش از اینکه معترضان تصمیمشان را علنی کنند، به آن‌ها یورش برد. یکی از معترضان گفت:

«در حوالی نیمه شب گروه عظیمی از نظامیان منطقه را محاصره کردند و به‌گونه‌ای وحشیانه به معترضان حمله کردند. به گفته او برخی معترضان مورد حمله بسیار بد قرار گرفتند.»

الجزیره به نقل از معترضان روایت کرده است تخمین زده می‌شود حداقل ده تن به شدت زخمی شده باشند. در میان زخمی‌شده‌ها به گفته معترضان، افراد معلول نیز وجود دارند.

ملانی گوناتیلاس، از رهبران معترضان که پیش‌تر گفته بود آن‌ها در حال سازماندهی دوباره و بررسی استراتژی هستند، به الجزیره گفت پلیس در راه کاخ ریاست جمهوری، او و دوستش را متوقف و تمامی تصاویر تلفن‌های همراه آنها را پاک کرده است.

گوناتیلاتس پیش‌تر گفته بود که معترضان تا استعفاء ویکرمسینگه به اعتراض ادامه خواهند داد.

ویکرمسینگه روز ۲۰ ژوئیه با حمایت نمایندگان وابسته به رئیس‌جمهوری پیشین توانست بر نامزد مورد حمایت احزاب اپوزیسیون چیره شود. معترضان که از آوریل امسال در خیابان هستند، او را نیز بخشی از طبقه حاکم می‌دانند که برای محافظت از خانواده راجاپاکسا جایگزین او شده است.

سریلانکا با بحران کمبود سوخت و مواد غذایی روبه‌رو است و از بازپرداخت بدهی خارجی ۵۱ میلیارد دلاری ناتوان شده است. قرار است صندوق بین‌المللی پول برای نکول بدهی‌های سریلانکا تصمیم‌گیری کند.