محله خارجی‌نشين هوسبی در استکهلم، برای چهارمين شب پی‌درپی، درگير ناآرامی و شورش شماری از نوجوانان و جوانان بود.

در اثر اين درگيری‌ها چندين خودروی پارک‌شده در پارکينگ‌ها و کنار خيابان‌ها به آتش کشيده‌ شده‌اند

اين درگيری‌ها چند روز پس از کشته شدن يک مرد ٦٩ ساله توسط پليس، از عصر روز يکشنبه، ۱۹ ماه مه آغاز شده است.

به گفته پليس استکهلم، حدود ۴۰ نوجوان و جوان منشاء اين ناآرامی‌ها در محله هوسبی شده‌اند. اين ناآرامی‌ها که با پرتاب سنگ به سمت نيروهای پليس و آتش‌نشانی همراه است، از شب سوم به حدود ۱۰ محله ديگر در استکهلم نيز کشيده شده است؛ از جمله شيستا، هاگسترا و یولستا

در اثر اين درگيری‌ها، تا به امروز چندين خودروی پارک‌شده در پارکينگ‌ها و کنار خيابان‌ها به آتش کشيده‌ شده‌اند و به چند مرکز اداری و فرهنگی از جمله کتابخانه هوسبی خسارت وارد شده است.

افزايش بيکاری، فقر، کاهش خدمات محلی و گسست روزافزون با جامعه ميزبان، ازجمله نکاتی است که باعث رشد منفی مناطق مهاجرنشين استکهلم، از جمله هوسبی شده است.

افزايش بيکاری، فقر، کاهش خدمات محلی و گسست روزافزون با جامعه ميزبان، ازجمله نکاتی است که باعث رشد منفی مناطق مهاجرنشين استکهلم، از جمله هوسبی شده است

فعالان اجتماعی در سوئد، از سياستمدارانی که نسبت به مناطق حاشيه‌نشين بی‌توجه هستند و از اين مناطق ديدار نمی‌کنند گله‌مند هستند.

بر اساس آمار و اطلاعات موجود، ۴۰ درصد از جمعيت ۲۰ تا ۲۵ سال منطقه هوسبی نه درس می‌خوانند و نه شغلی دارند.

رهبر حزب سوسيال دمکرات سوئد، استفان لوون در گفت‌وگو با روزنامه اکسپرسن گفته است ضروری است تا راهکارهايی انديشيده شود برای اين‌که بيکاری جوانان منطقه کم شود و آن‌ها بتوانند در درس‌هايشان موفق شوند و در شرايطی مناسب زندگی کنند.

او در عين حال تأکيد کرده است که “اين غيرقابل پذيرش و بی‌معنی است که اتومبيل‌های شخصی را آتش بزنند و به ماشين آتش‌نشانی سنگ پرتاب کنند.”

فرديک رينفلت، نخست‌وزير سوئد نيز در گفت‌و‌گو با اکسپرسن، با تأکيد بر اين‌که بايد از همه شرايط از جمله والدين اين نوجوانان و جوانان استفاده کنيم تا آرامش دوباره بر منطقه بازگردد، گفت: “حتماً اين خشونت دليلی دارد، اما نبايد از آزادی خود استفاده کنيم و خشونت را ترويج کنيم.”

اريک اولن‌هاگ، وزير همپيوستگی سوئد اما معتقد است نبايد چند جوان شورشگر را که تنها به دنبال خرابکاری هستند، سخنگوی تمامی ساکنان اين محل به حساب آورد.

ساکنان منطقه هوسبی از ناآرامی‌های اين منطقه خسته شده‌اند و خواهان آرامش هستند. شب گذشته به ابتکار شماری از دختران جوان خارجی‌تبار استکهلم، از جمله دختران ايرانی و سوماليايی، يک گردهمايی در محله هوسبی با هدف مخالفت با رفتارهای خشونت‌آميز برگزار شد.

 اين گردهمايی با استقبال خوبی از سوی شهروندان استکهلم روبه‌رو شد و در رسانه‌های سوئد و ديگر کشورهای اسکانديناوی نيز انعکاس وسيعی داشت. برگزارکنندگان اين مراسم تأکيد داشتند: “بايد آرامش را به محل زندگی‌مان برگردانيم.”

Foto: NICLAS HAMMARSTRÖM