معاونت قوانین مجلس  تصویب کلیات طرح صیانت را باطل دانست. جلال رشیدی کوچی، نماینده مرودشت با انتشار پیامی در توئیتر نوشت: «کلیات جلسه امروز مورد بحث و مناقشه بود و طبق نامه معاونت قوانین مجلس، رأی‌گیری امروز از لحاظ قانونی دارای ایراد و قابل پذیرش نیست.»

 سه‌شنبه ۳ اسفند در میانه بررسی جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۱، کمیسیون مشترک طرح صیانت یک جلسه کوتاه برگزار کرد و کلیات «طرح صیانت» را با ۱۹ رأی مثبت و تنها یک رأی منفی تصویب کرد.  

 نمایندگان طرحی را تصویب کرده بودند که در صحن علنی مجلس مطرح نشده بود. مجلس در تابستان جاری، بررسی آخرین نسخه آن وقت را به کمیسیون مشترک سپرده بود اما کمیسیون مشترک نسخه‌ای را تصویب کرد که بارها تغییر کرده بود.

نمایندگان حتی نمی‌دانستند کلیات کدام نسخه طرح صیانت را تصویب کرده‌اند. سید علی یزدی‌خواه، نماینده تهران گفت نمایندگان نسخه ۵ دی را تصویب کردند اما احمد حسین فلاحی، نماینده همدان که او نیز در جلسه حضور داشت، گفت نمایندگان به طرح نسخه ۹ بهمن رأی دادند.

بنا به گفته جلال رشیدی کوچی، نماینده مرودشت به‌دلیل این آشفتگی‌ها معاونت قوانین در نامه‌ای اعلام کرد آئین‌نامه داخلی در فرایند بررسی طرح صیانت رعایت نشده و آنچه که نمایندگان به تصویب رساندند با طرحی که از صحن علنی مجلس به این کمیسیون ارجاع شده و اساسا نباید مبنای رسیدگی و رأی‌گیری در کمیسیون قرار می‌گرفت، تفاوت دارد و از همین روی نیز آنچه به رأی گذاشته شده امکان بارگذاری در سامانه قوانین مجلس را ندارد و نمی‌تواند مبنا قرار گیرد.

در فاصله بین نماز و ناهار

معصومه پاشایی بهرام، نماینده مرند و جلفا نیز در توئیتر ابطال نتیجه رأی‌گیری در کمیسیون ویژه ‎طرح حمایت از حقوق کاربران را تأیید کرد. به گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا) نمایندگان نزدیک به جبهه پایداری که طراحان و حامیان طرح صیانت هستند، اراده کرده بودند که به هر شکل ممکن این طرح را تا پیش از پایان سال ۱۴۰۰ به تصویب برسانند. در شرایطی که نمایندگان به دلیل برگزاری جلسات دو نوبته برای بررسی لایحه بودجه وقت و زمانی برای تشکیل کمیسیون نداشتند، هیات رئیسه کمیسیون طرح صیانت تصمیم گرفت از وقت نماز و ناهار نمایندگان حد فاصل ساعت‌های ۱۲ الی ۱۴ ظهر و فاصله تعطیلی میان دو نوبت صبح و عصر استفاده کند. نمایندگان اما خسته بودند و دو ساعت فرصت برای بررسی طرح به فقط  ۴۵ دقیقه تقلیل یافت.

 رضا تقی‌پور انوری رئیس کمیسیون مشترک بررسی طرح حمایت از کاربران در فضای مجازی اما شتابزدگی و اعمال فشار بر نمایندگان را رد کرد و ادعا کرد که در پنج ماه گذشته ۴۸ جلسه برگزار شده و طرح به اندازه کافی به بحث گذاشته شده است.  تقی‌پور انوری گفت:

«اینکه مطرح می‌شود در طرح مجلس مسدودسازی یا فیلترینگ وجود دارد اصلاً چنین موضوعی در طرح حمایت از کاربران در فضای مجازی نیامده است و هر کسی که این موضوع را مطرح می کند دروغ می‌گوید.»

رئیس کمیسیون مشترک همچنین محدودسازی پهنای باند شبکه‌های اجتماعی در طرح صیانت را رد کرد.

اختلال در سرویس اینترنت بین‌المللی

در همان حال سایت تبیان، متعلق به سازمان تبلیغات اسلامی از اختلال در سرویس اینترنت بین‌المللی به‌دلیل کاهش ترافیک اینترنت بین‌المللی بر اساس تصمیم شورای عالی فضای مجازی خبر داد.   

 تبیان می‌نویسد در جلسه اخیر شورای عالی فضای مجازی، وزیر ارتباطات پیشنهاد افزایش ترافیک اینترنت را ارائه داده بود اما همه اعضا به استثنای یک نفر با این درخواست مخالفت کرده بودند.   

میزان مصرف کاربران اینترنت در ایران همواره در حال افزایش است و برای جلوگیری از اختلال لازم است همواره در مقاطع مختلف نسبت به افزایش ترافیک اقدام شود. بنابراین عدم افزایش ترافیک و ایجاد سقف ترافیکی موجب شده تا مصرف بیشتر کاربران بی‌پاسخ بماند و در اینترنت اختلال پیش بیاید.