محسن علیزاده، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی سه‌شنبه ۱۴ دی به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت:

«طبق بررسی‌های اولیه مافیایی در سازمان حفظ نباتات از بین برخی از مدیران و کارشناسان همان سازمان برای واردات سموم تشکیل شده، سمومی که ماده مصرفی یا ماده اولیه تولید است. این سموم غیراستاندارد را به کشور وارد می‌کنند که طبق بررسی‌ها سالیانه بالغ بر هزار میلیارد سود به جیب این مافیا می‌رود.»

علیزاده افزود:

«این سود هنگفت اجازه شکستن این انحصار را نداده و نمی‌گذارد که سایر واردکنندگان توانی برای واردات سموم استاندارد و مناسب داشته باشند.»

این نماینده مجلس روز گذشته نیز در گفت‌وگو با «خانه ملت»، وب سایت مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که مجوزهایی برای عده‌ای خاص صادر شده تا بتوانند سموم غیراستاندارد را با نرخ بسیار پایین خریداری و با چندین برابر قیمت در بازار توزیع کنند، گفته بود:

«مافیایی شکل گرفته که اجازه نمی‌دهد فروشگاه‌ها سموم خود را بر اساس نسخه‌ کلینیک‌های گیاه پزشکی عرضه کنند و متأسفانه وزارت جهاد کشاورزی نتوانسته است با مافیای موجود مقابله کند.»

در هفته‌های اخیر چندین کشور از جمله هند، روسیه، ازبکستان، امارات متحده عربی و ترکمنستان از واردات محصولات کشاورزی ایران جلوگیری کرده‌اند. سیب‌زمینی، کیوی، هندوانه و فلفل دلمه‌ای از جمله محصولات صادراتی ایران بودند که در این مدت از کشورهای دیگر بازگردانده شدند.

مسئولان دولتی در ایران اصرار دارند که محصولات کشاورزی تولید داخل سالم هستند و «توطئه»ای برای گرفتن سهم ایران در بازار منطقه در جریان است. نخستین بار رئیس اتاق مشترک ایران و ترکمنستان این موضوع را پیش کشید و گفت که رقبای منطقه‌ای می‌خواهند بازار را از ایران بگیرند برای همین خبرسازی می‌کنند.

وزارت جهادکشاورزی به عنوان «مقصر اصلی» تولید محصولات سمی نیز با صدور اطلاعیه‌ای به نقل از سرپرست سازمان حفظ نباتات اعلام کرد محصولات کشاورزی ایران سالم هستند و «تمامی سمومی که به صورت ماده مؤثر و نهایی وارد کشور می‌شود به‌طور دقیق و با آزمایش‌های گوناگون گام به گام مورد رصد قرار می‌گیرد و از استاندارد لازم برخوردار است» و «تمامی سموم در مرحله تولید و حتی توزیع به طور کامل تحت رصد و پایش سازمان حفظ نباتات قرار دارد و با هر گونه تخلف برخورد می‌شود».

ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی هم آلوده بودن محصولات کشاورزی ایران را «خرابکاری» دانست.

اما کارشناسان و فعالان صنفی کشاورزی و مواد غذایی آلوده بودن و استفاده بیش از حد و غیراستاندارد سموم در تولید محصولات کشاورزی را تأیید کرده و نسبت به پیامدهای سلامت آن هشدار داده‌اند.

استفاده بیش از حد از سموم و کود شیمیایی غیراستاندارد برای تولید محصول بیشتر در صنعت کشاورزی ایران در دو دهه گذشته محل بحث بوده است.

صداوسیمای جمهوری اسلامی دو سال پیش از افزایش یک میلیون تنی مصرف کود شیمیایی طی یک دهه خبر داده بود. واردات سموم کشاورزی هم با وجود این‌که سهمیه ارز ترجیحی این گروه کالایی از دو سال قبل قطع شده است، افزایش یافته است.

هند و چین دو مبداء اصلی واردات سموم محصولات کشاورزی به ایران هستند. اما آن طور که کیخسرو چنگلوایی، رئیس پیشین سازمان حفظ نباتات کشور گفته بود به دلیل افزایش قیمت سموم استاندارد، خرید سموم با کیفیت پایین رونق گرفته است.

۵ دی ماه جاری سیدجواد ساداتی‌نژاد، وزیر جهاد کشاورزی، کیخسرو چنگلوایی را از سمت خود برکنار و به جای او شاهپور علایی مقدم را به عنوان سرپرست سازمان حفظ نباتات منصوب کرد.