نیروی دریایی آمریکا اعلام کرد مقادیر زیادی سلاح سبک و مهمات که توسط یک کشتی ماهیگیری از ایران به مقصد احتمالی یمن قاچاق شده بود کشف و ضبط کرده است. بر همین اساس  شناورهای گشتی نیروی دریایی ایالات متحده در عملیاتی که روز دوشنبه در شمال دریای عرب در نزدیکی عمان و پاکستان آغاز شد، این سلاح‌ها را در یک کشتی ماهیگیری که بدون پرچم با خدمه یمنی در تردد بود کشف و ضبط کردند.

نیروی دریایی آمریکا می‌گوید در کشتی ماهیگیری یاد شده ۱۴۰۰ قبضه تفنگ کلاشینکف و ۲۲۶ هزار گلوله کشف کرده‌اند.

کشورهای غربی و کارشناسان سازمان ملل در طول سال‌های گذشته بارها ایران را به قاچاق سلاح و فناوری غیرقانونی به یمن متهم کرده‌اند. ایران همواره ارسال سلاح و قطعات موشک و پهپاد به یمن را تکذیب کرده است.  

تنش لفظی بین ایران و عربستان

نیروی دریایی آمریکا در شرایطی از کشف و ضبط سلاح به یمن خبر داده است که تنش‌های لفظی بین ایران و عربستان بر سر نحوه انتقال حسن ایرلو، سفیر جمهوری اسلامی در صنعا و از فرماندهان ارشد بلندپایه سپاه پاسداران درگرفته است. ایرلو به کرونا مبتلا شد و در اثر پیامدهای این بیماری جان باخت. ایران عربستان سعودی را به تعلل در مجوز خروج ایرلو با پرواز مستقیم از صنعا متهم کرده است.

وال استریت ژورنال جمعه هفته گذشته گزارش داده بود که عربستان با پرواز مستقیم به تهران برای انتقال حسن ایرلو که به کرونا مبتلا شده بود مخالفت کرده و گفته بود صدور مجوز پرواز صرفاً بعد از آزادی چند اسیر سعودی میسر است و سفیر ایران هم باید از طریق عراق یا عمان به تهران بازگردد. نیروهای ائتلاف عربی به رهبری سعودی این اتهام را رد کرده‌ و گفته‌اند ایران «تلاش‌های انسان‌دوستانه» عربستان برای تسهیل مجوز خروج ایرلو را نادیده گرفته است.

نیروی دریایی آمریکا ایران را مسئول دانست

در اقدامی غیرمعمول، ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا مستقر در بحرین در ساعت‌های پایانی روز چهارشنبه ۲۲ دسامبر/یکم دی با انتشار بیانیه‌ای ایران را مسئول ارسال تسلیحات قاچاق به یمن دانست و گفت: کشتی ماهیگیری در مسیری حرکت می‌کرد که «به طور تاریخی برای حمل و نقل غیرقانونی سلاح به حوثی‌ها در یمن» از آن مسیر استفاده می‌شود. در این بیانیه آمده است:

«عرضه، فروش یا انتقال مستقیم یا غیرمستقیم سلاح به حوثی‌ها ناقض قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل و تحریم‌های آمریکا است.»

شناور گشتی نیروی دریایی ایالات متحده قبل از غرق کردن کشتی ماهیگیری به دلیل «خطری» که برای کشتی‌های تجاری ایجاد می‌کرد، سلاح‌های توقیف شده را به ناوشکن یو اس اس اوکین منتقل کردند. گفته می‌شود که خدمه یمنی به کشورشان بازگردانده خواهند شد.

ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا اعلام کرد که در سال جاری حدود ۸۷۰۰ قبضه سلاح به مقصد یمن را در منطقه دو میلیون و ۵۰۰ هزار مایل مربعی که در آن گشت‌زنی می‌کند، از جمله در دریای سرخ و خلیج‌فارس که دارای اهمیت استراتژیک است، مصادره کرده است.