دادگاه عالی بریتانیا جمعه ۱۹ آذر / ۱۰ دسامبر حکمی صادر کرد که براساس آن جولیان آسانژ، بنیانگذار سایت ویکی‌لیکس را می‌توان به آمریکا مسترد کرد.

این تصمیم حکم قبلی مبنی بر عدم استرداد آسانژ به دلیل نگرانی‌های مربوط به سلامت روحی و خطر خودکشی او را لغو می‌کند.

لرد برنت، مقام عالی قضائی در بریتانیا در مورد صدور حکم جدید برای جولیان آسانژ گفت:

«چنین خطری با تضمین‌هایی که داده شده، از بین رفته است.»

تصمیم امروز دادگاه عالی بریتانیا ضربه بزرگی به تلاش‌ها برای جلوگیری از استرداد آسانژ به ایالات متحده با اتهامات جاسوسی وارد می‌کند، اگرچه گزینه تجدیدنظر برای تیم حقوقی او همچنان وجود دارد.

امسال بسته‌ای از تضمین‌ها به‌عنوان بخشی از تلاش‌های آمریکا برای لغو حکم ماه ژانویه ونسا برایتسر، قاضی دادگاه منطقه‌ای ارائه شد.

آمریکا در تابستان گذشته به دادگاه اطمینان داد که در صورت استرداد، جولیان آسانژ تحت «اقدامات اداری ویژه»، به‌ویژه شرایط شدید بازداشت قرار نخواهد گرفت و در زندان فلورانس در کلرادو با امنیت بالا بازداشت نخواهد شد. آمریکا همچنین تضمین داد که آسانژ در صورت محکومیت می‌تواند درخواست گذراندن دوران محکومیت خود در استرالیا، کشور زادگاهش را بدهد. استدلال‌هایی که از سوی وکلا و حامیان استرالیایی او به‌شدت مورد انتقاد قرار گرفت.

کریستین هرافنسون، سردبیر ویکی‌لیکس در واکنش به رأی جدید دادگاه عالی بریتانیا گفت:

«دادگاه بریتانیا روزنامه‌نگاری تحقیقی را به تاریکی فرومی‌برد و شکنجه آسانژ را دنبال می‌کند، اما مبارزه ادامه دارد.»

وکلای جولیان آسانژ نیز از این تصمیم غافلگیر شدند و باید دوباره رأی صادره را در دادگاه‌های بریتانیا به چالش بکشند.

جولیان آسانژ در پاییز ۲۰۱۰ با مشارکت چندین رسانه اسناد محرمانه ارتش و دیپلماسی آمریکا را افشا کرد و ایالات متحده این اقدام او را «جاسوسی» خواند.

در سپتامبر سال جاری بر اساس گزارشی که گاردین منتشر کرد، در سال ۲۰۱۷ که جولیان آسانژ برای پنجمین سال پیاپی برای جلوگیری از استردادش به آمریکا به سفارت اکوادور در لندن پناه برده بود سازمان سیا قصد داشت او را برباید و قتل او هم به‌عنوان یک گزینه مطرح بود.

جولیان آسانژ ژوئن ۲۰۱۲ به سفارت اکوادور در لندن پناه برد. دولت اکوادور بعد از هفت سال با درخواست پناهندگی جولیان آسانژ مخالفت کرد و  ۲۲ فروردین ۱۳۹۸ / ۱۱ آوریل ۲۰۱۹ او را از سفارت اکوادور در لندن اخراج کرد. پلیس بریتانیا هم بلافاصله او را بازداشت کرد.