فیصل بن‌فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی در گفت و گو با شبکه «فرانس ۲۴» گفت که دور بعدی مذاکرات تهران و ریاض «به زودی» شروع می‌شود.

روابط ایران و عربستان سعودی پس از اعدام باقر النمر، روحانی شیعی در عربستان سعودی و حمله گروهی از بسیجیان به سفارت عربستان در تهران تیره و تار شد.

مداخلات دو کشور در لبنان، سوریه، یمن و بحرین در سال‌های اخیر اختلافات تهران و ریاض را بیشتر و یمن را به نقطه درگیری نیابتی تهران و ریاض بدل کرده است.

در ماه‌های گذشته مقام های دو کشور و همچنین عراق فاش کردند که تا به حال چند دور مذاکره میان نمایندگان تهران و ریاض برگزار شده است.

بن‌فرحان که پیشتر نیز این گفت و گوها را تأیید کرده بود، به فرانس ۲۴ گفت: چهار دور مذاکرات قبلی صرفاً اکتشافی بودند تا اساسی.

https://www.radiozamaneh.com/688152/

او اما بلافاصله گفت که دو طرف متعهد شده‌اند که گفت و گوها را ادامه دهند. این مقام سعودی در باره زمان شروع مذاکرات نیز چیزی نگفت همانطور که جزئیاتی از محتوای چهار دور قبلی مذاکرات را بیان نکرد.

پیش از این برخی رسانه‌های عربی از پیشرفت در مذاکرات و توافق سه جانبه تهران، بغداد و ریاض برای احداث آزاد راه مشهد-کربلا- مکه خبر داده بودند.

سفر هیئت‌های ویژه دو طرف برای بررسی امکان بازگشایی سفارتخانه از دیگر موارد مورد توافق تهران و ریاض در آخرین دور مذاکراتی که با میانجیگری عراق برگزار شد، عنوان شده بود. بن‌فرحان اما گفت که دو طرف هنوز به نتایج ملموسی دست پیدا نکرده اند.

نگرانی از برنامه هسته‌ای ایران

وزیر خارجه سعودی که پیش از این خواستار مشارکت کشورهای منطقه در مذاکرات مرتبط با برجام با ایران شده بود، برنامه‌های هسته ای جمهوری اسلامی را نگران کننده خواند.

او گفت که ایران فعالیت‌های هسته ای خود را تسریع کرده و این نمی‌تواند صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران را تأیید کند.

بن‌فرحان با این حال ابراز امیدواری کرد که مذاکرات به خوبی پیش برود. او اما جمهوری اسلامی را به فریبکاری در مذاکرات و برنامه هسته ای متهم کرد.

دور جدید مذاکرات مرتبط با احیاء برجام قرار است در روزهای پایانی نوامبر در وین آغاز شود. ایران گفته است که خواستار لغو تمامی تحریم‌های پس از خروج ترامپ از برجام و تعهد آمریکا برای عدم نقض برجام در دولت‌های بعدی است.

نظامیان سعودی در یمن می‌مانند

وزیر خارجه عربستان سعودی در توضیح رخدادهای اخیر میان ریاض و بیروت مدعی شد که «بحرانی در رابطه با لبنان وجود ندارد، وضعیت لبنان بحرانی است».

او از «رهبران سیاسی» لبنان خواست که یک بار برای همیشه نقش حزب الله در وضعیت این کشور را بررسی کنند.

حزب الله لبنان از جمله گروه‌های شیعی همسو با جمهوری اسلامی ایران است که در درگیری‌های منطقه ای در جبهه مقابل عربستان سعودی قرار دارد.

حسن نصرالله رهبر این گروه در پی اقدام عربستان سعودی و چند کشور عربی دیگر برای فراخواندن سفرای خود از لبنان، عربستان سعودی را به بحران آفرینی برای بیروت متهم کرده بود.

عربستان سعودی، کویت و چند کشور عربی پس از آنکه وزیر لبنان گفت که حوثی ها در برابر تجاوز عربستان سعودی و یمن از خود دفاع می کنند، سفرایشان را از بیروت فراخواندند.

https://www.radiozamaneh.com/691359/

بن فرحان با اشاره به انفجار بندر بیروت در سال گذشته حزب الله را به تلاش برای جلوگیری از تحقیقات مستقل و شفاف در این باره متهم کرد.

او با بیان اینکه در لبنان «فساد سیاسی و اقتصادی» حاکم است، گفت که با این وضعیت کشورش نیازی نمی‌بیند که در بیروت سفیر داشته باشد.

وزیر خارجه عربستان سعودی در باره خروج نیروهای نظامی این کشور از یمن هم گفت که نیروهای نظامی کشورش از یمن خارج نمی‌شوند.

به گفته او حوثی ها، گروهی که به ایران نزدیک هستند، پیشنهاد آتش بس در یمن را رد کرده‌اند.

جنگ داخلی در یمن از پنج سال پیش آغاز شد و همچنان ادامه دارد. عربستان سعودی و امارات متحده عربی در حمایت از دولت پیشین یمن و برای سرکوب حوثی ها یک اتلاف نظامی تشکیل دادند و نیروی نظامی به یمن اعزام کرده‌اند.