گلبدین حکمتیار، رئیس حزب اسلامی افغانستان از تشکیل کابینه طالبان و ترکیب آن حمایت کرد و گفت که دولت طالبان از دولت محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهوری فراری دولت سابق افغانستان بهتر است.

حکمتیار یکی از اعضای شورای سه‌نفره هماهنگی برای انتقال قدرت است که پس از سقوط کابل تشکیل شد. عبدالله عبدالله و حامد کرزی دو عضو دیگر این شورا هنوز درباره ترکیب کابینه طالبان اعلام نظر نکرده‌اند.

عبدالله عبدالله پیش‌تر گفته بود که او و شورای هماهنگی در تلاشند تا فراگیر‌بودن و حضور اقوام و اقلیت‌ها در دولت آینده افغانستان را تضمین کنند. صبح روز شنبه ۲۰ شهریور، خبرهای تایید نشده‌ای درباره بازداشت عبدالله منتشر شد که بعدتر از سوی خود رئیس سابق شورای مصالحه ملی تکذیب شد.

گلبدین حکمتیار مانند عبدالله عبدالله در انتخابات پیشین ریاست جمهوری با محمد اشرف غنی رقابت کرده بودند. در انتخاباتی که شواهد بسیار زیاد از تقلب گسترده در آن وجود داشت، اشرف غنی مجددا به قدرت رسید. حکمتیار و عبدالله نتایج این انتخابات را نپذیرفتند.

حکمتیار در تازه‌ترین اظهاراتش درباره وضعیت کنونی افغانستان گفت که او خواهان داشتن سهمی از دولت طالبان نیست، اشتیاقی برای حضور در دولت ندارد ولی از طالبان حمایت می‌کند. او گفت که حزب اسلامی افغانستان و طالبان برادر همدیگر هستند و آن‌ها بر سر مسائل افغانستان با یکدیگر اتفاق نظر و اجماع دارند.

این فرمانده اسلامگرای جهادی انتقاد از ترکیب کابینه را بیهوده و نادرست خواند و گفت که ترکیب اعلامی از سوی طالبان از دولت اشرف غنی بهتر است.

گلبدین حکمتیار بر روایت طالبان از ثمرات و مزایای حکمرانی‌شان مهر تایید زد و گفت که با تسلط طالبان بر این کشور، دوران شکل‌گیری جزیره‌های قدرت تمام شده است. او البته هشدار داد که ممکن است افغانستان درگیر یک جنگ تحمیلی شود و در این صورت او در کنار طالبان خواهد بود.

ممکن است این بخش از سخنان حکمتیار اشاره‌ای غیرمستقیم به شکل‌گیری مقاومت ملی و اقدامات احمد مسعود باشد.

در پنجشیر که همچنان مرکز مقاومت در افغانستان است، وضعیت انسانی هم‌اکنون بحرانی است. برق و اینترنت در این ولایت همچنان قطع است و طالبان اجازه ارسال غذا و دارو به این استان را نمی‌دهند.

طالبان در روزهای گذشته توانست بر مرکز شهرهای ولایت پنجشیر مسلط شود ولی جنگ در مناطق حاشیه شهر و ارتفاعات همچنان ادامه دارد. مقاومت پنجشیر هم اعلام کرده است که به رغم کمبودهایی که دارد همچنان به مقابله با سلطه طالبان ادامه می‌دهد. برخی مناطق پنجشیر همچنان بین طالبان و نیروهای احمد مسعود دست به دست می‌شود و هنوز خبرنگاران مستقل اجازه حضور در این منطقه را نیافته‌اند.

همزمان با این رویدادها، پاکستان می‌گوید که در تلاش است تا روند انتقال کمک‌های بشردوستانه به افغانستان شدت یابد. شرکت ملی هواپیمایی پاکستان گفته است از هفته آینده پروازهای منظمی بین اسلام‌آباد و کابل برقرار خواهد کرد. دولت امارات متحده عربی نیز صبح روز شنبه نخستین محموله کمک‌های بشردوستانه‌اش را به کابل رساند.

پیش‌تر قطر و پاکستان چندین محموله از این دست را به افغانستان رسانده بودند.

در شهر زرنج، مرکز ولایت نیمروز در همسایگی ایران، دو تجمع به صورت همزمان برگزار شده است. در یک تجمع، نیروها و هواداران طالبان خواستار تسریع در برقراری مناسبات اسلامی و قوانین شریعت در کشور شدند. این تجمع را نیروهای وابسته به طالبان پشتیبانی می‌کردند و مقام‌های منصوب طالب در نیمروز هم در آن حضور یافتند.

در تجمعی دیگر، شماری از زنان معترض در شهر زرنج راهپیمایی کردند و نسبت به تضییع حقوق زنان، از دست رفتن آزادی‌هایشان و وضعیت موجود افغانستان ابراز نگرانی کردند. در این راهپیمایی به مانند راهپیمایی‌های اعتراضی دیگر در هفته‌های اخیر، شعار مرگ بر پاکستان نیز بارها بیان شد.

در جدیدترین رویداد در زمینه نقض حقوق زنان در افغانستان، وزارت مالیه این کشور با انتشار اطلاعیه‌ای از تمام کارمندانش خواست به محل کارشان بازگردند. در این بیانیه زنان کارمند مستثنی شده‌اند و از آن‌ها خواسته شده در خانه‌هایشان بمانند.

اعتراض زنان افغانستان در روزهای گذشته از سوی طالبان سرکوب شده است. دفتر کمیساری عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد از حمله طالبان به تظاهرات مسالمت‌آمیز ابراز نگرانی کرده و گفته:

«برخورد طالبان با شرکت‌کنندگان تظاهرات مسالمت‌آمیز در افغانستان رو به روز وحشیانه‌تر می‌شود.»