علی خامنه‌ای در پیامی تلویزیونی چهارشنبه ۲۰ مرداد گفت که همه‌گیری ویروس کرونا مسأله اول و فوری کشور است اما مسئولیت واردنشدن واکسن خارجی به کشور را از خود رفع کرد و به «بدعهدی» شرکت‌های خارجی نسبت داد. او همزمان از برگزاری مجالس عزاداری پرازدحام محرم نیز دفاع کرد.

علی خامنه‌ای در این پیام تلویزیونی درباره وضعیت فعلی کرونا گفت:

«جان‌باختن بیش از ۵۰۰  تن در یک روز و داغدار شدن خانواده‌هایشان و همچنین ابتلاء دهها هزار نفر به بیماری و مشکلات درمانی آنها حقیقتاً بسیار دردناک است و دل هر مسلمان و هم‌میهنی از این واقعه آتش می‌گیرد، بنابراین برای مقابله با این وضع وظایفی داریم.»

ایران موج پنجم همه‌گیری را به‌خاطر شیوع سویه دلتا از سر می‌گذارند. تخت‌های بیمارستانی در مناطق مختلف پر شده‌اند و هر دو دقیقه یک تن بر اثر کرونا در روزهای اخیر جان داده است.

امیرعلی سوادکوهی، رئیس انجمن مراقبت‌های ویژه ایران چهارشنبه ۲۰ مرداد در مصاحبه با پایگاه خبرآنلاین هشدار داد وضعیت همه‌گیری بسیار بدتر از چیزی‌ست که در ارقام دیده می‌شود و نظام درمانی فرو ریخته است. سواد کوهی گفت:

«وضعیت فاجعه است و حتی خیلی بدتر از چیزی است که در این ارقام دیده می‌شود، خود مسئولین هم گفته بودند که تعداد مبتلایان و جان‌باختگان بیشتر از این اعداد است. بیمارستان‌ها دیگر ظرفیتی ندارند. وسط اورژانس برخی از بیمارستان‌های خصوصی بیمار خوابیده است، شرایط تا این حد بحرانی است. مریض‌هایی با میزان اکسیژن ۵۰درصد در بخش بستری شده‌اند و آنجا فقط صبر می‌کنند تا مریض فوت کند، چون هیچ درمانی برای ارائه دادن به مریضی با این حجم از درگیری در بخش وجود ندارد.»

رهبر جمهوری اسلامی از ابتکار عمل ابراهیم رئیسی (عضو هیئت مرگ) در دادن ضرب الاجل یک‌هفته‌ای جهت جمع‌آوری پیشنهادها را «کاری خوب» دانست اما اشاره نکرد که سعید نمکی، وزیر بهداشت روحانی از او درخواست تعطیلی دوهفته‌ای کرده بود و ستاد ملی کرونا از جمله ابراهیم رئیسی با این درخواست موافقت نکردند.

https://www.radiozamaneh.com/681074

او در پیام تلویزیونی‌اش بار دیگر از مداخله برای تعطیلی کشور سر باز زد و آن را موضوعی «تخصصی» دانست و گفت: «مسئولین به هر نتیجه‌ای رسیدند بدون ملاحظه و قاطع به آن عمل کنند.»

خامنه‌ای از نیروهای مسلح خواست با «تمام توان» به مسأله مقابله با کرونا ورود کنند.

خامنه‌ای: عزاداری محرم برگزار شود

خامنه‌ای در پاسخ به نامه نمکی که نسبت به فروپاشی نظام درمان هشدار داده بود، ۱۱ مرداد دستور داد: « پیرو هشدار وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و پیشنهاد تعطیلی به‌خاطر بیماری همه‌گیر، مقتضی است این موضوع در ستاد ملّی کرونا مطرح و بررسی شود و هر اقدامی که لازم است انجام گیرد.»

اما اقدام اصلی برای تعطیلی کشور در آستانه عزاداری‌های پرازدحام محرم به جایی نرسید.

در عوض، خامنه‌ای در پیام تلویزیونی‌اش درباره محرم مجالس عزاداری را «مایه برکت و جلب رحمت الاهی» دانست و گفت:

«ملت و کشور به این مجالس با برکت احتیاج دارد اما در برگزاری آنها باید شیوه‌نامه‌ها با کمال دقت و شدت مراعات شود. نگذارید مجالس حسینی موجب شیوع بیماری و مایه طعنه مخالفان و دشمنان شود.»

عکس‌هایی که از نخستین روز عزاداری محرم منتشر شدند، نشان می‌دهند که این مجالس عزاداری موجب شیوع بیماری می‌شوند.

رفع مسئولیت در مسأله واکسن

علی خامنه‌ای در پیام تلویزیونی به مسأله واکسن نیز پرداخت اما به سخنان قبلی خود درباره منع واردات واکسن آمریکایی و بریتانیایی اشاره‌ای نکرد.

رهبر جمهوری اسلامی چهارشنبه گفت:

«خوشبختانه با تولید واکسن در داخل مسیر واردات خارجی آن نیز هموار شد، در حالی که تا قبل از آن با وجود پرداخت بهای واکسن، فروشندگان خارجی بدعهدی می‌کردند. واکسن چه از راه واردات و چه با تولید داخلی باید با تلاش مضاعف و به هر شکل ممکن تأمین شود و در اختیار همه مردم قرار بگیرد.»

اما علی خامنه‌ای در سخنرانی ۱۹ دی سال گذشته این دستور را صادر کرده بود:

« ورود واکسن آمریکایی و انگلیسی به کشور ممنوع است. این را من به مسئولین هم گفته‌ام، الان هم به طور عمومی می‌گویم. اگر آمریکایی‌ها توانسته بودند واکسن تولید کنند، این افتضاح کرونایی در کشور خودشان پیش نمی‌آمد.»

وضعیت واکسیناسیون در ایران بسیار کند است. صف‌های طولانی در برابر مرکزهای تزریق واکسن شکل گرفته و بسیاری برای دسترسی به واکسن به ارمنستان سفر می‌کنند.

به ادعای وزارت بهداشت تا سه شنبه ۱۳ میلیون و ۵۲۰ هزار و ۱۲۷ نفر در ایران حداقل یک دوز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

امیرحسین قاضی زاده هاشمی، نماینده مشهد و نامزد پست وزارت بهداشت دولت رئیسی اما گفته ایران هنوز تا واکسیناسیون عمومی فاصله زیادی دارد و برای قطع زنجیره انتقال کرونا حدود ۱۴۰ میلیون دوز واکسن کرونا نیاز است.