کارین ژان پیره، دستیار سخنگوی کاخ سفید در نشست خبری بامداد جمعه ۳۰ ژوئیه/ ۸ مرداد اعلام کرد زمان برگزاری دور هفتم مذاکرات وین برای احیای برجام هنوز مشخص نشده است. پیره در اواخر این نشست با اشاره کوتاهی به مذاکرات وین در جمع خبرنگاران گفت:

«زمان برگزاری دور هفتم مذاکرات هنوز اعلام نشده و ما در این باره اینکه زمان مذاکرات در خصوص توافق هسته‌ای ایران چه زمانی خواهد بود گمانه‌زنی نخواهیم کرد.»

دستیار سخنگوی کاخ سفید در ادامه این نشست یادآوری کرد:

«هرگاه فرآیند انتقال ریاست جمهوری در تهران به پایان برسد ما آماده‌ایم.»

بلینکن: توپ در زمین ایران است

چند ساعت قبل از برگزاری این نشست خبری، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در جریان سفرش به کویت در یک مصاحبه تلویزیونی با صراحت گفت: «مذاکرات با ایران به طور نامحدود نمی‌تواند ادامه یابد. توپ اکنون در زمین ایران است.»

مذاکرات وین یکشنبه ۳۰ خرداد / ۲۰ ژوئن، همزمان با پیروزی ابراهیم رئیسی (عضو هیأت مرگ) در سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران متوقف ماند. دولت روحانی بارها اعلام کرده است که تفاهم‌های اولیه حاصل شده اما علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی دو روز قبل در آخرین دیدار با اعضای دولت روحانی و پس از او کاظم غریب‌آبادی، سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین اعلام کردند که همچنان برنامه موشکی سپاه پاسداران، نفوذ و دخالت ایران در خاورمیانه و تضمین توافق علاوه بر مسائل دیگر مانند لغو تحریم تسلیحاتی ایران از چالش‌های باقی مانده است.

به گزارش رویترز، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در بخش دیگری از مصاحبه خود گفت:

«ما به دیپلماسی متعهد هستیم. اما این فرآیند نمی‌تواند بدون محدودیت ادامه پیدا کند. زمانی می‌رسد که چنانچه ایران به فعالیت‌های هسته‌ای خود ادامه دهد، دستاوردهای برنامه جامع اقدام مشترک با بازگشت به توافق به دست نمی‌آیند. »

ایران بر اساس مصوبه هسته‌ای مجلس شورای اسلامی اجرای پروتکل الحاقی را متوقف کرده و به این ترتیب تأسیسات هسته‌ای ایران از دسترسی بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خارج شده‌اند. بلینکن به این موضوع اشاره دارد. وزیر خارجه آمریکا در ادامه افزود:

«ما به روشنی اراده‌مان برای بازگشت به توافق را ثابت کردیم. توپ اکنون در زمین ایران است و ما خواهیم دید که آیا آن‌ها آماده‌اند تصمیمات لازم را بگیرند و به توافق برگردند.»

شورای همکاری خلیج فارس: ایران از دخالت در یمن، سوریه و لبنان دست بردارد

در همان حال نایف الحجرف، دبیر کل شورای همکاری خلیج فارس شامگاه پنجشنبه در دیدار با هیاتی از پژوهشکده خاورمیانه به ریاست پل سلیم در ریاض اعلام کرد که شورای همکاری خلیج فارس خواهان گنجاندن مسائل منطقه‌ای و برنامه موشکی در مذاکرات وین است. الحجرف گفت ایران باید «دست از حمایت از شبه نظامیان در یمن، سوریه، عراق و لبنان» بردارد.

کاظم غریب‌آبادی در مصاحبه با پایگاه اطلاع‌رسانی خامنه‌ای گفته بود قدرت‌های غربی «کل تفاهم را به پذیرش بندی در خصوص انجام گفت‌وگوهای آتی در مورد مسائل منطقه‌ای گره زده‌اند. رفع برخی تحریم‌ها و همچنین خروج نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست گروه‌های تروریستی مستقیماً به پذیرش این بند منوط شده است.