اتحادیه اروپا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که کمیسیون مشترک برجام که مسئول نظارت بر اجرای توافق هسته‌ای است در سطح معاونان و مدیران سیاسی وزیران امور خارجه کشورهای عضو توافق برگزار شد. در ادامه این بیانیه آمده است:

بر اساس بیانیه مشترک وزیران امور خارجه کشورهای عضو برجام در تاریخ ۲۱ دسامبر اعضا چشم‌انداز بازگشت کامل ایالات متحده به توافق هسته‌ای را در نظر گرفتند و «آمادگی خود را برای بررسی موضوع با نگرش مثبت و در یک تلاش جمعی مورد تاکید قرار دادند. شرکت‌کنندگان همچنین بر تعهد خود برای حفظ برجام تاکید و درباره نحوه اطمینان از بازگشت به اجرای کامل و موثر آن بحث کردند.»

در این بیانیه آمده است:

«شرکت‌کنندگان توافق کردند نشست کمیسیون مشترک را در وین هفته آینده ادامه دهند تا به طور واضح اقدامات مرتبط با برداشته شدن تحریم‌ها و اجرای (توافق) هسته‌ای را از جمله از طریق تشکیل جلسات گروه‌های کارشناسی مربوطه مشخص کنند.»

در پایان این بیانیه گفته شده، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نقش هماهنگ‌کننده تماس‌هایش با همه طرف‌های توافق و همچنین با ایالات متحده آمریکا را افزایش خواهد داد.   

هیأت مذاکره کننده ایرانی به ریاست سید عباس عراقچی

سید عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران ‌در آغاز این نشست گفته بود:

«برای بازگشت ایالات متحده به برجام نیاز به هیچ مذاکره‌ای نیست و مسیر آمریکا در این خصوص کاملا روشن است. ایالات متحده همانگونه که از توافق خارج شد و تحریم‌های غیرقانونی علیه ایران وضع کرد، به همان صورت نیز می‌تواند به توافق برگشته و قانون‌شکنی را خاتمه دهد.»

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران  جمعه ۲ آوریل/ ۱۳ فروردین با انتشار پیامی در توییتر نوشت:   

در جلسه مجازی کمیسیون مشترک برجام، ایران و اتحادیه اروپایی/تروییکای اروپایی+۲، توافق کردند سه‌شنبه آینده در وین گفت‌وگو را به صورت رو در رو از سر بگیرند. هدف، سریعا نهایی کردن رفع تحریم‌ها و اقدامات هسته‌ای، از طریق طراحی مسیر رفع تمام تحریم‌ها، و پس از آن توقف تدابیر جبرانی از سوی ایران است. ایران و ایالات متحده دیداری نخواهند داشت؛ غیرضروری است.»

روزنامه وال استریت جورنال اعلام کرده است که آمریکا هم روز سه‌شنبه هفته آینده و همزمان با نشست کمیسیون مشترک برجام در وین حضور خواهد یافت، اما مذاکره مستقیم با ایران انجام نخواهد شد.

دو منبع دیپلماتیک به خبرگراری رویترز گفته‌اند که دیپلمات‌هایی از ایران دوشنبه گذشته با دیپلمات‌هایی از فرانسه و آلمان و بریتانیا در آلمان دیدار و گفت‌وگو کرده‌اند. در طی این گفت‌وگوها پیشنهاد ایران برای بازگشت طرفین به برجام به بحث گذاشته شده است.

روز سه‌شنبه نیز جلسه‌ای جداگانه برای هماهنگی دیدگاه‌های سیاسی میان ایران، روسیه و چین در مسکو برگزار شد.  

بیشتر بخوانید: