وزارت خزانه‌داری آمریکا و وزارت خارجه این کشور از تحریم چندین فرد و نهاد سوری، از جمله بانک مرکزی سوریه خبر دادند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا ـ عکس از shutterstock

وزارت خزانه‌داری آمریکا سه‌شنبه ۲۲ دسامبر / ۲ دی با انتشار بیانیه‌ای دو فرد و ۱۰ نهاد سوری از جمله بانک مرکزی این کشور را به فهرست تحریم‌های خود افزود.

وزارت خزانه‌داری آمریکا گفته است لینا محمد نظیر الکنایه یکی از مدیران دفتر ریاست جمهوری سوریه و همسرش محمد عنان ماسوتی، عضو پارلمان این کشور و مجموعه شرکت‌های زیر نظر این دو در میان تحریم‌شدگان هستند.

بانک مرکزی سوریه نیز به‌عنوان نماینده مالی و سپرده‌گذاری دولت سوریه و بانکی که روابط عمیقی با ایران دارد، تحریم شده است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه خود آورده است:

«این اقدام وزارت خزانه‌داری با هدف جلوگیری از سرمایه‌گذاری‌های آینده در مناطق تحت کنترل دولت سوریه، وادار کردن رژیم به پایان دادن به قساوت علیه مردم سوریه، و تعهد به روند تسهیل شده توسط شورای سازمان ملل با قطعنامه ۲۲۵۴، صورت می‌گیرد.»

شورای امنیت سازمان ملل پنج سال پیش قطعنامه ۲۲۵۴ ارائه‌شده از سوی آمریکا را با توافق ۱۵ عضو خود و با خواسته اصلی آغاز مذاکرات دولت سوریه و گروه‌های مخالف و آتش‌بس در سراسر این کشور تصویب کرد.

استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا درباره تحریم‌های جدید این کشور علیه سوریه گفت:

«وزارت خزانه‌داری به استفاده از تمام ابزارهای خود برای افشای کسانی که در کنار رژیم اسد قرار دارند و [افشای] ادامه جنایات‌های آن ادامه خواهد داد.»

همزمان با انتشار این بیانیه وزارت امور خارجه آمریکا نیز روز سه‌شنبه شش فرد سوری را تحریم کرد. بر این اساس، دارایی‌های آن‌ها مسدود و سفر آن‌ها ممنوع اعلام شد.

تحریم‌های آمریکا علیه سوریه براساس قانونی به نام «سزار» انجام می‌شود. قانون سزار نوامبر ۲۰۱۹ در مجلس سنای آمریکا تصویب شد، در دسامبر ۲۰۱۹ دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا آن را امضا کرد و از ۱۷ ژوئن ۲۰۲۰ به اجرا در آمد.

برپایه این قانون افراد، نهادها، شرکت‌ها یا کشورهایی که با حکومت اسد مبادلات تجاری داشته باشند یا به‌طور مستقیم و غیرمستقیم در بخش‌های سوخت و انرژی، تأمین قطعات هواپیما و هلی‌کوپتر، ساخت‌وساز و تأسیسات با این حکومت وارد معامله شوند، شامل تحریم‌ها خواهند شد.

از جمله این مجازات‌ها می‌توان به جلوگیری از سفر افراد تحریم‌شده به آمریکا، مصادره اموال و حتی دستگیری و محاکمه و یا مجازات آن‌ها اشاره کرد.

آمریکا پیش از این چند بار رهبران بلندپایه نظامی و مدیران اقتصادی سوریه از جمله بشار اسد و همسرش اسماء اسد را تحریم کرده است.

بیشتر بخوانید: