محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور ایران  امروز یک‌شنبه، درمراسم راهپیمایی ۲۲ بهمن، سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گفت که اگر آمریکا “اسلحه را از روی ملت ایران” بردارد او خودش شخصا اقدام به گفت‌وگو با آمریکا می‌کند.

به گزارش خبرگزاری‌ها رئیس جمهور ایران  با تاکید بر این‌که گفت‌وگو باید در سایه “احترام و عدالت” باشد، نه “فشار” خطاب به مقام‌های دولت آمریکا گفت: به صراحت می‌گویم اصلاح گفتار و بیان لازم است، اما کافی نیست. اگر اسلحه را از روی ملت ایران بردارید، من خودم گفت‌وگو می‌کنم.

وی با بیان این‌که آن‌ها با این بهانه می‌خواهند به ملت ایران فشار بیاورند، تاکید کرد: اخیراً ادبیات خود آن‌ها عوض شده است و با ادبیات بهتری صحبت می‌کنند. می‌گویند می‌خواهیم گفت‌وگو کنیم. ما نیز می‌گوییم گفت‌وگو خیلی بهتر است از درگیری.

احمدی‌نژاد: در مورد مسائل اخیر و برخی موضوعات داخلی صحبت‌های مهمی است که باید با ملت در میان بگذارم، اما امروز به خاطر این‌که طعم شیرین  پیروزی انقلاب در کام مردم تلخ نشود و به خاطر رهبری عزیزمان آن را به وقت مناسب دیگری در آینده موکول می‌کنم.

آيت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ايران، روز  ۱۹ بهمن‌ماه جاری طرح مذاکره مستقيم با آمريکا را که توسط جو بايدن، معاون رئيس‌جمهور ايالات متحده مطرح شده بود رد کرد و گفت عده‌ای از روی “ساده‌لوحی يا غرض” از پيشنهاد مذاکره آمريکا خوشحال می‌شوند.

وی دليل مطرح ساختن مذاکره از سوی آمريکا را “شکست سياست خاورميانه‌ای” اين کشور دانست و گفت: “آن‌ها برای ترميم اين شکست نياز دارند برگ برنده‌ای رو کنند. آن‌ها می‌خواهند به دنيا بگويند حسن نيت دارند اما کسی حسن نيتی نمی‌بيند.”

جو بايدن،معاون رئيس‌جمهور ايالات متحده  هفته گذشتهدر کنفرانس امنيتی مونيخ گفته بود مذاکره بین ایران و امریکا زمانی انجام خواهد شد که رهبر جمهوری اسلامی خواهان مذاکره باشد.

رئیس جمهور ایران در ادامه سخنانش گفت: امروز ایران هسته‌ای شده و دشمنان ملت ما ناراحت هستند و به بهانه هسته‌ای شدن می‌خواهند مانع حرکت ملت ایران شوند.

وی افزود:آن‌ها متوجه باشند که اگر تمام تلاش خود را برای جلوگیری از هسته‌ای شدن ملت ایران بکار بگیرند، چطور می‌خواهند این دستاورد ایجاد شده را از ملت ایران بگیرند؟ گفت: هرگز چنین نخواهد شد.

احمدی‌نژاد ادامه داد: من سال ۸۶ بار‌ها اعلام کردم که ما هسته‌ای شده‌ایم و به این فناوری دست پیدا کرده‌ایم و الان دیگر وقت درگیری و تقابل نیست. بهترین حالت برای شما و ما، تعامل و همکاری است. برای شما نیز این موضوع بهتر است و شما از درگیری ضرر می‌کنید.

احمدی‌نژاد: موضوعات داخلی را به آینده موکول می‌کنم

وی  همچنین در سخنانش به مسایل داخلی و مشکلاتی که دولت با آن درگیر است اشاره کرد و گفت: “در آینده کارهای دولت را هم توضیح می‌دهم و می‌گویم اگر این کار‌ها نبود وضع چه‌طور می‌شد.

احمدی‌نژاد با بیان این‌که انتظار نیست که دولت هم از خارج و هم از داخل تحت فشار باشد، گفت:در مورد مسائل اخیر و برخی موضوعات داخلی صحبت‌های مهمی است که باید با ملت در میان بگذارم، اما امروز به خاطر این‌که طعم شیرین  پیروزی انقلاب در کام مردم تلخ نشود و به خاطر رهبری عزیزمان آن را به وقت مناسب دیگری در آینده موکول می‌کنم.

در هفته‌های گذشته استیضاح وزیر کار دولت دهم در مجلس، افشاگری احمدی‌نژاد درباره  آنچه “سواستفاده از قدرت” از سوی روسای قوای مقننه و قضاییه عنوان شده و بازداشت سعید مرتضوی، رئیس سازمان تامین اجتماعی منجر به تشدید برخی اختلافات دولت با مجلس . قوه قضاییه شده است.