عراق با افزایش مداوم شمار مبتلایان به ویروس جدید کرونا در وضعیت بحرانی قرار گرفته است. نظام بهداشتی این کشور بسیار ضعیف شده است و توان مقابله با کرونا را از دست می‌دهد.

کرونا در عراق ـ عکس از شاتر استاک

کادر پزشکی و پرستاران عراق در شرایط ناگواری به مبارزه با ویروس کووید۱۹ ادامه می‌دهند. آن‌ها در طی چهار دهه گذشته با قربانیان بی‌شمار جنگ و تروریسم روبه‌رو بوده‌اند و دایره به‌ظاهر بی‌پایان خشونت و انتقام نظام بهداشتی عراق را که زمانی در منطقه نمونه بود ویران کرده است.

عراق اولین موج همه‌گیری کووید۱۹ را در بهار نسبتاً خوب مهار کرد. با این حال، از ماه ژوئن تعداد مبتلایان جدید بسیار زیاد شده است، اکنون شمار آن‌ها روزانه بیش از ۳۰۰۰ نفر است و سه‌شنبه گذشته نیز با ثبت ۴۵۷۶ مورد ابتلا رکورد در این زمینه شکسته شد. تاکنون بیش از ۶۰۰۰ نفر بر اثر این ویروس جان خود را از دست داده‌اند و ابتلای بیش از ۲۰۰ هزار نفردر عراق تأیید شده است.

عراق هنوز در وضعیت بهتری نسبت به همسایگان خود کویت و عربستان سعودی یا کشورهای اروپایی مانند اسپانیا و بلژیک قرار دارد. اما براساس اعلام سازمان جهانی بهداشت، این کشور یکی از پایین‌ترین تعداد پزشکان، پرستاران و تختخواب‌های بیمارستانی را در کل منطقه دارد. برای هر ۱۰ هزار نفر کمتر از ۱۰ پزشک، کمتر از ۲۰ پرستار و ماما و تنها ۱۴ تخت بیمارستان وجود دارد. فقط در کشورهایی مانند سوریه یا یمن وضعیت بدتر است.

مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق به‌تازگی با صراحت اعتراف کرد که عراق دیگر نظام بهداشتی ندارد.

بسیاری از کشورها به عراق لوازم پزشکی ارسال کرده‌اند با این وجود، همیشه کمبودهایی وجود دارد، به‌ویژه در زمینه تأمین اکسیژن. در پایان ماه ژوئن در بیمارستانی در ناصریه واقع در جنوب عراق هنگامی که اکسیژن کمیاب شد بستگان بیماران مبتلا به کووید۱۹ به بیمارستان حمله کردند. در سایر بیمارستان‌ها نیز پزشکان و پرستاران مورد ضرب و شتم قرار گرفته‌اند و حتی به دلیل این ادعا که اقدامات کافی برای نجات جان بیماران مبتلا به کووید۱۹ انجام نداده‌اند تهدید به مرگ شده‌اند.

دست‌کم ۲۱ پزشک و ده‌ها پرستار بر اثر ابتلا به ویروس کووید۱۹ تاکنون جان خود را از دست داده‌اند و بیمارستان‌ها به‌دلیل شیوع این ویروس فقط بیماران اورژانس را می‌پذیرند.

در عراق حدود ۲۰ درصد مردم زیر خط فقر زندگی می‌کنند و این مسئله در همه‌گیری کرونا که حتی خریداری ماسک برای این اقشار مشکل است، ابتلا به این ویروس را در میان مردم فقیر بیشتر می‌کند. در زاغه‌های بغداد و سایر شهرها، بسیاری از مردم چاره‌ای ندارند جز این‌که برای ادامه زندگی کار کنند تا از خانواده خود بتوانند حفاظت کنند.

در چنین شرایطی هفته گذشته دولت به‌جز محدویت‌های ناچیز عبور و مرور شبانه همه محدودیت‌های کرونایی را لغو کرد.

بیشتر بخوانید: