۲۱۹ نفر از نمايندگان مجلس شورای اسلامی در بيانيه‌ای ضمن حمايت از سخنان آيت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی گفته‌اند القا آزاد نبودن انتخابات هم‌سويی و هم‌نوايی با دشمنان است.

به گزارش منابع خبری ايران، امروز يکشنبه ۲۴ دی‌ماه ۲۱۹ نفر از نمايندگان مجلس ايران بيانيه‌ای در رابطه با سخنان اخير آيت‌الله خامنه‌ای در مورد انتخابات رياست جمهوری يازدهم منتشر کردند.

رهبر جمهوری اسلامی روز سه‌شنبه ۱۹ دی‌ماه ضمن هشدار به کسانی که از انتخابات آزاد سخن می‌گويند، گفت در طول ۳۴ حکومت اسلامی در ايران انتخاباتی نبوده که آزاد نباشد.

وی گفته بود: “آن کسانی که راجع به انتخابات توصيه‌هايی می‌کنند، حواس‌شان باشد به دشمن کمک نکنند، دائما نگويند انتخابات بايد آزاد باشد، از اول انقلاب ۳۴ انتخابات داشتيم، کدامش آزاد نبوده است؟”

نمايندگان مجلس که بيانيه خود را امروز در جلسه مجلس خواندند از رويدادهای انتخابات رياست جمهوری دهم در سال ۸۸ خورشيدی نوشته و گفته‌اند آن وقايع “با رمز تقلب کليد خورده بود” و “کليدواژه فتنه جديد تحت عنوان انتخابات آزاد است.”

مقام‌های حکومت ايران از حوادث پس از انتخابات رياست‌جمهوری سال ۱۳۸۸ به عنوان “فتنه” نام می‌برند.

نمايندگان مجلس به همه آن‌ها که “خواسته يا ناخواسته” از انتخابات آزاد سخن می‌گويند يادآور شده‌اند که تمام انتخابات جمهوری اسلامی ايران “آزاد” بوده است

دهمين دوره انتخابات رياست جمهوری ايران که ۲۲ خردادماه ۱۳۸۸ (۱۲ ژوئن ۲۰۰۹)، برگزار شد به بزرگ‌ترين و طولانی‌ترين اعتراض‌های مردمی عليه حکومت ايران تبديل گرديد.

نمايندگان مجلس همچنين به همه آن‌ها که “خواسته يا ناخواسته” از انتخابات آزاد سخن می‌گويند يادآور شده‌اند که تمام انتخابات جمهوری اسلامی ايران “آزاد” بوده است.

آن‌ها گفته‌اند: “القا آزاد نبودن انتخابات هم‌سويی و هم‌نوايی با دشمنان ملت و رمز فتنه جديد است.”

اين نمايندگان ضمن هشدار به مدافعان انتخابات آزاد که از “عاقبت ديگر فتنه‌گران عبرت بگيرند”، افزوده‌اند: “به تمام احزاب، گروه‌ها، جريان‌ها و شخصيت‌ها و خواص يادآور می‌شويم که در برابر اين فتنه‌ها سکوت نکنند و از هم‌اکنون با حضور به‌هنگام و محکوم کردن خط فتنه جديد اجازه تجديد حيات به فتنه‌گران ندهند.”

يازدهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوری ايران ۲۴ خرداد ۱۳۹۲ برگزار می‌شود.

مقامات حکومت ايران نگران هستند که اين انتخابات مانند انتخابات رياست‌جمهوری دوره گذشته به بحران تبديل شود.

آيت‌الله احمد جنتی، دبير شورای نگهبان نيز جمعه ۲۲ دی‌ماه در نماز جمعه تهران گفت “يک گردن کلفت” انتخابات آزاد را مطرح کرده و بقيه به‌دنبال او اين بحث را مطرح کرده‌اند.

جنتی، انتخابات در ايران را “هميشه سالم” خواند و گفت: “چه کسی می‌گويد که انتخابات در ايران آزاد نبوده آيا کسی را به زور به پای صندوق آورده‌اند و يا کسی به زور ثبت نام کرده و يا اين‌که گفته شده به چه کسی رأی بدهيد نا ندهيد؟”

در ماه‌های اخير اصلاح‌طلبانی چون محمد خاتمی، رئيس‌جمهور پيشين ايران و مسئولانی چون اکبر هاشمی رفسنجانی، رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام بارها از برگزاری “انتخابات آزاد و رقابتی” سخن گفته‌اند.

مخالفان حکومت ايران شيوه انتخابات در جمهوری اسلامی را به دليل تعيين شرايط ويژه برای نامزدهای شرکت در انتخابات که توسط شورای نگهبان بررسی می‌شود غيردمکراتيک می‌دانند و معتقدند تنها گروه معدودی از موافقان حکومت اسلامی که به رهبر آن بايد وفادار باشند می‌توانند در انتخابات شرکت کنند.

چگونگی بررسی صلاحيت نامزدها موضوعی است که از سوی اصلاح‌طلبان حکومت نيز مورد انتقاد قرار می‌گيرد و حتی برخی از اصولگرايان نيز به آن معترض‌اند.