باراک اوباما، رئيس‌جمهور آمريکا در نخستين نشست خبری خود پس از پيروزی در انتخابات رياست جمهوری ضم آن‌که گفت آمريکا به ايران اجازه نخواهد داد به سلاح هسته‌ای دست يابد، بر حل ديپلماتيک مسئله هسته‌ای ايران تأکيد کرد.

به گزارش منابع خبری جهان، باراک اوباما که شب گذشته چهارشنبه ۲۴ آبان‌ماه (۱۴ نوامبر) در نشست خبری شرکت کرده بود گفت: “قصد دارم در ماه‌های آينده برای حل مسئله هسته‌ای ايران تلاش کنم تا با استفاده از همه امکانات ديپلماتيک به کار در اين راستا شدت بخشم.”

اوباما افزود: “بايد راهی باشد که هم ايران از انرژی هسته‌ای صلح‌آميز بهره ببرد و هم تعهدات بين‌المللی را رعايت کند و تضمين‌های روشن دهد که در پی سلاح هسته‌ای نيست.”

رئيس‌جمهور آمريکا با بيان اين‌که “هنوز برای حل مسئله هسته‌ای ايران وقت باقی است” تأکيد کرد که “ايران نبايد به سلاح هسته‌ای دست يابد”.

سرگئی ريابکوف، معاون وزير امور خارجه روسيه از “ضرورت” مذاکره مستقيم و دوجانبه ايران و آمريکا برای جلوگيری از حمله نظامی اسرائيل به تأسيسات اتمی ايران سخن گفت

باراک اوباما خاطرنشان ساخت که ايران بايد ماهيت صلح‌آميز برنامه هسته‌ای خود را ثابت کند، با تمام سازمان‌های بين‌المللی همکاری نمايد و تمام تعهدات خود را اجرا کند.

آمريکاو کشورهای غربی معتقدند جمهوری اسلامی ايران تحت پوشش برنامه هسته‌ای خود که آن را صلح‌آميز می‌نامند در پی دستيابی به سلاح هسته‌ای است اما ايران اين موضوع را رد می‌کند.

تاکنون شورای امنيت سازمان ملل متحد چهار قطعنامه به‌منظور تحريم جهانی ايران به‌خاطر برنامه هسته‌ای اين کشور تصويب کرده است و افزون بر آن آمريکا و کشورهای عضو اتحاديه اروپا نيز به‌طور جداگانه تحريم‌هايی را عليه ايران به اجرا گذاشته‌اند.

اوباما در حالی از پيشبرد ديپلماسی در حل مسئله هسته‌ای ايران سخن گفته است که در روزهای گذشته در ايران صحبت‌هايی از مذاکره با آمريکا در محافل حکومتی مطرح شده است.

چندی پيش روزنامه لوموند فاش ساخت که علی‌اکبر ولايتی، مشاور آيت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ايران با مقامات آمريکايی به‌شکل پنهانی ديدار و گفت‌وگو کرده است اما ولايتی اين موضوع را تکذيب کرد.

علی‌اکبر صالحی نيز چند روز پيش گفته بود مذاکره با آمريکا امری است که تنها رهبر جمهوری اسلامی در مورد آن تصميم می‌گيرد.

مسعود جزايری، معاون امور بسيج و فرهنگ دفاعی ستاد کل نيروهای مسلح ايران نيز روز گذشته در مورد مذاکره با آمريکا گفت: “مصلحت مذاکره با آمريکا در رأس نظام برنامه‌ريزی می‌شود.”

از سوی ديگر سرگئی ريابکوف، معاون وزير امور خارجه روسيه که نماينده روسيه در گروه ۱+۵، متشکل از پنج عضو دايمی شورای امنيت و آلمان است، در گفت‌وگو با فايننشال‌تايمز از “ضرورت” مذاکره مستقيم و دوجانبه ايران و آمريکا برای جلوگيری از حمله نظامی اسرائيل به تأسيسات اتمی ايران سخن گفت و از آن استقبال کرد.

معاون وزير امور خارجه روسيه مذاکره دوجانبه ايران و آمريکا را هم‌زمان با گفت‌وگوهای ايران و گروه ۱+۵ قابل قبول دانست.

ريابکوف ظهر چهارشنبه با سعيد جليلی، دبير شورای عالی امنيت ملی و مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ايران در تهران ديدار و گفت‌وگو کرد که جزئيات اين مذاکرات منتشر نشده است.