حکومت بشار اسد از نيمه‌شب گذشته پرواز هواپيماهای ترکيه بر آسمان سوريه را ممنوع کرد.

اين خبر را خبرگزاری رسمی سوريه (سانا) در آخرين ساعات شب گذشته، شنبه ۱۳ اکتبر (۲۲ مهرماه)، تنها چند روز پس از آن‌که ترکيه يک هواپيمای سوريه‌ای را به ظن حمل اسلحه از روسيه مجبور به فرود در فرودگاه آنکارا کرد، منتشر نمود.

به‌نظر می‌رسد اين تصميم دولت سوريه به تلافی اقدام روز چهارشنبه گذشته ترکيه صورت گرفته باشد.

به گزارش رسانه‌های نزديک به دولت ترکيه، در هواپيمای توقيف شده سوريه رادارهای موشکی و دستگاه‌های هدايت‌کننده اين رادارها يافت شده است.

اين در حالی است که سوريه و روسيه حمل سلاح توسط هواپيمای سوريه را رد کرده‌اند.

از سوی ديگر به گزارش رويترز، رجب طيب اردوغان، نخست‌وزير ترکيه شورای امنيت سازمان ملل را متحد به خاطر انفعال در رابطه با رخدادهای سوريه مورد انتقاد قرار داد و گفت قدرت‌های جهانی همان اشتباهی را مرتکب می‌شوند که منجر به کشتار بوسنی در دهه ۱۹۹۰ شد.

رجب طيب اردوغان: شورای امنيت سازمان ملل متحد، علی‌رغم تمام تلاش‌های ما، هيچ دخالتی در تراژدی انسانی که اکنون ۲۰ ماه است در سوريه رخ می‌دهد، نکرده است

اردوغان روز گذشته، در کنفرانسی در استانبول که با حضور نبيل العربی، دبير کل اتحاديه عرب برگزار شد گفت: “شورای امنيت سازمان ملل متحد، علی‌رغم تمام تلاش‌های ما، هيچ دخالتی در تراژدی انسانی که اکنون ۲۰ ماه است در سوريه رخ می‌دهد، نکرده است.”

او افزود: “اين رويکرد به بشار اسد جسارت می‌دهد و در حکم چراغ سبزی برای کشتار روزانه ده‌ها بلکه صدها تن است.”

کشتار و خون‌ريزی در سوريه طی دو ماه اخير شدت يافته است و هيچ يک از طرف‌های درگير در اين نبرد نتوانسته‌اند برتری آشکاری پيدا کنند.

شورای امنيت سازمان ملل متحد نيز مدت‌هاست به دو گروه تقسيم شده که يک گروه شامل قدرت‌های غربی و گروه ديگر هم شامل چين و روسيه است که از متحدان حکومت سوريه محسوب می‌شوند.

چين و روسيه تاکنون سه بار قطعنامه‌های سازمان ملل متحد عليه حکومت بشار اسد را وتو کرده‌اند که اين اقدام آنان واکنش‌های منفی غرب را به همراه داشته است.

اردوغان گفت، سيستمی که به يک يا دو کشور اجازه می‌دهد مانع مداخله در چنين بحران انسانی گسترده‌ای شود به طور بنيادی ناعادلانه است و اين که در صورت شکست سازمان ملل متحد همانند اتفاقی که در بوسنی دهه ۱۹۹۰ افتاد، سوريه نابود خواهد شد.

او همچنين اظهار داشت: “چقدر دردناک است که سازمان ملل امروز نيز به همان اندازه ۲۰ سال پيش درمانده شده است، زمانی که نظاره‌گر کشتار صدها هزار تن در بالکان، بوسنی و سربرنيکا بود.”

روابط ترکيه و سوريه در روزهای اخير با تنش‌های بسياری همراه بوده و چندين بار به تقابل نظامی در نواحی مرزی دو کشور انجاميده است.

در همين حال اخضر ابراهيمی، سفير ويژه سازمان ملل متحد در امور سوريه برای بررسی تحولات اين کشور و اختلافات ميان دو کشور همسايه سوريه و ترکيه به استانبول سفر کرد و با احمد داوود اوغلو، وزير امور خارجه ترکيه ديدار کند.

ترکيه که از متحدان بشار اسد محسوب می‌شد پس از قيام مردم سوريه عليه اسد و سرکوب آن توسط قوای حکومتی به يکی از منتقدان سرسخت حکومت سوريه تبديل شد.