يک سال پس از اعدام بحث‌برانگيز تروی ديويس، سياه‌پوست آمريکايی در زندان جکسون آتلانتا که اعتراضات جهانی را برانگيخت؛ سازمان عفو بين‌الملل به‌منظور برچيدن حکم اعدام در آمريکا تظاهراتی برپا کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سوزان نوسل (Suzanne Nossel) مديرکل عفو بين‌الملل آمريکا در تظاهراتی به‌مناسبت سالگرد اعدام تروی ديويس (Troy Davis) گفت ۲۱ سپتامبر ۲۰۱۱ در ساعت ۲۳ و هشت دقيقه در ايالت جورجيا “تروی ديويس با وجود شک و ترديدهای جدی در مورد گناهکار بودن وی اعدام شد.”

تروی ديويس ۴۲ ساله در سال ۱۹۹۱ بر پايه شهادت شاهدان، به جرم قتل مارک مک‌فيل، پليس سفيدپوست به اعدام محکوم شد اما اسلحه‌ای که وی قتل را انجام داده، مدرک روشن و يا آثار دی‌ان‌ای که ثابت کند وی قاتل مک‌فيل بوده، به‌دست نيامده بود.

مدير عفو بين‌الملل آمريکا در برابر مخالفان حکم اعدام که تی‌شرت‌های آبی خود با شعار “من تروی ديويس هستم” را پوشيده بودند سخنرانی می‌کرد. آن‌ها همين تی‌شرت‌ها را سال گذشته به نشانه اعتراض در روز اعدام ديويس نيز پوشيده بودند.

سوزان نوسل با يادآوری اين‌که تروی ديويس تا آخرين بيانيه خود از “پيروزی حقيقت” سخن گفت، افزود: “اين بی‌عدالتی تکان‌دهنده اعتماد مردم و عدالت دستگاه قضائی ما را متزلزل کرد و ناگهان هزاران نفر اعدام، اين مجازات غيرانسانی، را زير سئوال بردند.”

بنجامين تاد جيلوس، مدير سازمان مدافعان رنگين‌پوستان: تروی ديويس در راهرو مرگ به من گفت مهم نيست چه بر سر من آمد، مهم اين است که جنبش لغو مجازات اعدام بايد ادامه يابد

وی گفت: “اکنون پس از اعدام تروی ديويس است که ما بايد در راه بازسازی اعتماد به عدالت فعاليت کنيم.”

به‌مناسبت سالگرد مرگ ديويس، عفو بين‌الملل و سازمان قدرتمند مدنی مدافعان رنگين‌پوستان (NAACP) وزير دادگستری ايالت جورجيا را فراخواندند تا در مورد قتل مارک مک‌فيل که به تروی ديويس نسبت داده شد و “اتهامات بسيار تحت فشار پليسی” در اين‌ رابطه، “تحقيقات کامل، مستقل، بی‌طرفانه و شفاف” انجام گيرد.

اين دو سازمان غيردولتی، در نامه‌هايی به وزير دادگستری آمريکا و ايالت جورجيا به ده‌ها مورد از زندانيانی که به “اشتباه” محکوم به اعدام شده‌اند اشاره کرده‌اند.

آن‌ها در يکی از نامه‌ها نوشته‌اند تحقيقات در مورد اعدام ديويس “به ريشه اصلی اقدام ناگوار و سوء رفتار دولت در مورد مجازات اعدام” دست خواهد يافت و موجب “بازسازی اعتماد عمومی به دستگاه قضائی آمريکا” خواهد شد.

کيم ديويس، خواهر تروی ديويس در تظاهرات سالگرد اعدام برادرش گفت: “عدالت به اجرا در نيامد.”

وی در سخنان خود گفت خانواده‌اش خواسته‌ است که جورجيا از برادرش به نيکی ياد کند و به پرونده وی همان‌طور که خود خواسته بود، رسيدگی شود.

کيم ديويس گفت: “ما گام به گام پيش خواهيم رفت تا زمانی که به حکم اعدام در آمريکا پايان بخشيم.”

بنجامين تاد جيلوس (Benjamin Todd Jealous) مدير سازمان مدافعان رنگين‌پوستان نيز به‌خاطر آورد که چگونه تروی ديويس در راهرو مرگ به وی گفت “مهم نيست چه بر سر من آمد، مهم اين است که جنبش لغو مجازات اعدام بايد ادامه يابد.”

به گفته عفو بين‌الملل و سازمان مدافعان رنگين‌پوستان، تروی ديويس تنها کسی نيست که با وجود همه ترديدها به اتهام وی، اعدام شد، موارد مشابه ديگری نيز هم‌اکنون در انتظار مرگ به‌سر می‌برند.

در ميسوری، مرکز آمريکا، رجی کلمانس (Reggie Clemons) سياه‌پوستی چون ديويس نيز خود را در اتهام کشتن دو دختر جوان سفيدپوست بی‌گناه می‌داند و در تحقيقات قضائی از “خشونت پليس” سخن گفته است.

لورا مويه (Laura Moye) مسئول بخش رسيدگی به حکم اعدام در عفو بين‌الملل گفت: “ما نبرد خود را رها نکرده‌ايم. تروی ديويس برای مبارزه عليه اشتباهات قضائی و برای لغو حکم اعدام، به ما نيروی تازه‌ای بخشيد.”

لارنس هيز (Lawrence Hayes) از محکوم شدگان به مجازات اعدام که بی‌گناه شناخته شد نيز گفت: “روزی اين کشور متمدن‌تر خواهد شد.”