محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران گفته است ایران نمی‌تواند اطلاعات جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی را استخراج کند اما آن را در اختیار دولت‌های خارجی قرار نخواهد داد.

بررسی قطعات به جای مانده از هواپیمای مسافربری اوکراینی و بازخوانی جعبه سیاه ممکن است حقیقت را آشکار کند

ظریف در مصاحبه با شبکه خبری ان‌بی‌سی آمریکا از تحویل ندادن جعبه‌های سیاه هواپیمای مسافربری اوکراینی دفاع کرده است.

وزیر خارجه ایران گفته:

«چیزهای نامعلوم زیادی وجود دارد و به همین خاطر است که ما بیشتر از هر کس دیگری خواهان این هستیم که محتوای جعبه سیاه را بدانیم.»

او گفته:‌

«طبق قانون هوانوردی بین‌المللی، ایران حق این را داشت که هدایت تحقیق درباره ساقط شدن هواپیما را بر عهده بگیرد، اما ایران به نرم‌افزارها و تجهیزات خاصی از آمریکا یا کشورهای غربی احتیاج دارد تا بتواند اطلاعات درون جعبه سیاه را رمزگشایی کند.»

وزیر خارجه ایران، واشنگتن را متهم کرده که این تجهیزات را به ایران ارسال نمی‌کند:

«ما درخواست کمک کردیم. چرا آمریکا به ما کمک نکرده است؟ این یک مساله بشر دوستانه است. چرا به ما نرم‌افزار ندادند؟ چرا تجهیزات لازم را به ما ندادند؟»

 ظریف در عین حال گفته که ایران بدون حضور تمامی طرف‌های درگیر در این مسئله، به جعبه‌های سیاه دست نخواهد زد.

دی ماه امسال یک هواپیمای مسافربری خطوط هوایی اوکراین با ۱۷۶ مسافر با دو موشک پدافند هوایی سپاه پاسداران سرنگون شد. ظریف در مصاحبه خود، سقوط این هواپیما را یک فاجعه خوانده و گفته است بیشتر جان‌باختگان، گذرنامه‌های ایرانی و بستگانی در ایران داشتند.

 ۵۷ تبعه کانادا نیز در این هواپیما بودند و تعدادی نیز شهروند سوئد و اوکراین بودند. کانادا و اوکراین خواهان ارسال جعبه سیاه به فرانسه شده‌اند اما ایران از ارسال دو جعبه سیاه هواپیما به خارج کشور خودداری کرده است.

ظریف در این مصاحبه همچنین تاکید کرده که تا سه روز بعد از سرنگونی و کشته شدن ۱۷۶ سرنشین این هواپیما از علت این سقوط اطلاع نداشته است:

«من ظهر جمعه، چند ساعت پیش از اعلام رسمی شلیک موشک‌‌های سپاه پاسداران به هواپیما از این خبر مطلع شدم. پیش از آن به من گفته شده بود یک ایراد فنی بوده است.»

۱۰ روز قبل با انتشار مکالمه خلبان هواپیمایی آسمان با برج مراقبت فرودگاه در لحظه اصابت موشک‌های سپاه پاسداران به هواپیمای اوکراینی مشخص شد سازمان هواپیمایی کشوری ایران که جزو دولت است از همان ابتدا از هدف قرار گرفتن هواپیمای اوکراینی اطلاع داشته است.

ظریف اما با دفاع از تاخیر سه روزه ستاد کل نیروهای مسلح و سپاه پاسداران در اعلام شلیک موشک به هواپیمای اوکراینی گفته است:

«آن‌ها باید تحقیق می‌کردند. این تحقیقات ادامه دارد.»

او همچنین گفته:

«هنوز نمی‌دانیم چرا فردی که پشت سامانه دفاع هوایی بود، فکر کرده یک موشک نزدیک می‌شود. او این فکر را می‌کرده. این فرد اکنون در بازداشت و تحت بازجویی است و این چیزی است که می‌گوید.»


  • در همین زمینه