علی خامنه‌ای در اظهارات تازه‌ای نسبت به رویدادهای عراق و حمله به سفارت آمریکا در بغداد موضع گرفت. او گفت این اقدام ربطی به جمهوری اسلامی ندارد و در تنش جدید نمی‌خواهد کشور را به سمت جنگ ببرد اما در مقابل تحمیل می‌ایستد.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی
علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی چهارشنبه ۱۱ دی در دیدار با گروهی از پرستاران حمله آمریکا به پایگاه‌های الحشد الشعبی را «گرفتن انتقام داعش» خواند و گفت: «من و دولت و ملت ایران، جنایت آمریکا در حمله به الحشد الشعبی عراق را به‌شدت محکوم می‌کنیم.»

او همچنین حمله به سفارت آمریکا در بغداد را «هیجان ضد آمریکایی» ناشی از  «جنایت‌های آمریکا» دانست و افزود: «رئیس جمهوری آمریکا در مطلبی گفته ما این مسائل را از چشم ایران می‌بینم و به آن پاسخ خواهیم داد. اما باید به آن‌ها گفت اولاً غلط می‌کنید زیرا این موضوع ربطی به ایران ندارد. ثانیاً باید منطقی باشید و بفهمید که علت اصلی این قضایا چیست. البته آن‌ها منطقی نیستند.»

نیروهای آمریکایی یکشنبه ۸ دی / ۲۹ دسامبر در تلافی کشته شدن یک پیمانکار غیرنظامی آمریکایی توسط راکتی که از یک پایگاه نظامی عراق پرتاب شده بود، به پایگاه‌های کتائب حزب‌الله در عراق و سوریه حمله هوایی کرد. کتائب حزب‌الله از نیروهای زیرمجموعه الحشد الشعبی است. در جریان این حملات دست‌کم ۲۷ نفر از شبه‌نظامیان از جمله ابوعلی الخزعلی فرمانده تیپ ۴۵ الحشد الشعبی کشته و ۵۱ نفر زخمی شدند.

در پی این حملات هزاران معترض و شبه‌نظامی خشمگین سه‌شنبه ۱۰ دی / ۳۱ دسامبر در برابر سفارت ایالات متحده در بغداد گرد آمدند و سپس به آن حمله کردند.

به دنبال این حمله دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در پیامی توئیتری ایران را مسئول حمله به سفارت دانست و از دولت عراق خواست تا از نیروهایش برای محافظت از سفارت استفاده کند.

خامنه‌ای در دیدار با پرستاران گفت: «جمهوری اسلامی اگر تصمیم بگیرد با کشوری معارضه و مقابله کند، صریح این کار را انجام خواهد داد اما همه بدانند ما به منافع و مصالح کشور و به عزت و عظمت و پیشرفت ملت ایران به‌شدت پایبند هستیم و در مقابل هرکس که بخواهد آن را تهدید کند، بدون ملاحظه وارد خواهیم شد و به او ضربه خود را وارد خواهیم کرد.»

مجید تخت روانچی، نماینده ایران در سازمان ملل نیز الحشد الشعبی را «گروهی کاملاً عراقی» خواند و اتهامات آمریکا علیه ایران را «انحراف افکار عمومی از خشم مردم عراق» علیه آمریکا توصیف کرد.

روز چهارشنبه وزارت خارجه جمهوری اسلامی در اعتراض به آمریکا کاردار سوئیس به‌عنوان حافظ منافع آمریکا در تهران را احضار کرد.

دونالد ترامپ شامگاه سه‌شنبه در پاسخ به پرسشی درباره احتمال جنگ با ایران به خبرنگاران گفت: «من [جنگ] می‌خواهم؟ نه. می‌خواهم صلح داشته باشم. صلح را دوست دارم. و ایران باید بیش از هر کس دیگری خواهان صلح باشد. پس فکر نکنم جنگی رخ بدهد.»

صبح چهارشنبه معترضان طرفدار الحشد الشعبی بار دیگر در مقابل سفارت آمریکا در بغداد تجمع کردند. بنا به گزارش‌های منتشرشده سربازان آمریکایی برای پراکنده کردن معترضان گاز اشک‌آور شلیک کردند. ساعاتی بعد شبه‌نظامیان عراقی مورد حمایت ایران با انتشار بیانیه‌ای از هواداران خود خواستند تا از اطراف سفارت آمریکا در بغداد عقب‌نشینی کنند.

وزارت دفاع آمریکا در پی حمله به سفارت آمریکا در بغداد اعلام کرد که ۷۵۰ سرباز از لشکر ۸۲ نیروهای هوابرد را به خاورمیانه اعزام کرده است.

مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا در بیانیه‌ای این حرکت را «اقدامی متناسب و احتیاطی در پاسخ به سطح افزایش‌یافته تهدید علیه خدمه و تأسیسات آمریکا» خواند. مقام‌های آمریکایی ناشناس درباره اعزام نیروهای جدید آمریکایی به منطقه به رویترز گفتند که ۷۵۰ سرباز هوابرد ابتدا در کویت مستقر خواهند شد و چهار هزار سرباز دیگر ممکن است در روزهای دیگر به منطقه اعزام شوند.

در حال حاضر پنج هزار سرباز آمریکایی در عراق مستقر هستند.

بیشتر بخوانید: