فاطمه هاشمی رفسنجانی، رئيس بنياد بيماری‌های خاص ايران در نامه‌ای به بان کی مون، دبير کل سازمان ملل نسبت به کمبود برخی داروها در ايران ابراز نگرانی کرد.

 
به گزارش تارنمای آفتاب‌نيوز، فاطمه هاشمی رفسنجانی در اين نامه نوشته است “اعمال تحريم‌های بين‌المللی عليه ايران” باعث شده تا “واردات دارو به ايران دچار وقفه” شود.
 
به گفته وی اين وضعيت باعث شده تا برخی داروها در ايران “کمياب” و “بعضی کارخانه‌های داروسازی نيز تا يکی دو ماه آينده تعطيل” شوند.
 
رئيس بنياد بيماری‌های خاص ايران نوشته است: “کمبود دارو و افزايش قيمت آن ناشی از کمبود افزايش نرخ برابری ارزهای خارجی و آثار تورمی آن است و مستقيماً بر جان و سلامت هزاران بيمار اثر می‌گذارد.”
 
وی با اشاره به ضرورت توجه “وجدان بشريت امروز” به نکته یادشده تاکید کرده است: “برخلاف ادعای تحريم‌کنندگان، فشار تحريم‌ها، آثار زيانبار خود را مستقيماً بر سلامت مردم بر جای می‌گذارد.”
 
فاطمه هاشمی رفسنجانی، از دبيرکل سازمان ملل خواسته است تا “تمام تلاش خود را برای رفع تحريم‌ها” به کار گيرد. به گفته وی، “تحريم‌ها بيش از آن که يک اقدام حقوقی عليه حاکميتی باشد که از ديد بعضی قدرت‌های جهانی دچار نافرمانی شده است، برخوردی سياسی با شهروندان عادی يک کشور و مايه نقض حقوق بنيادين بشر است”.
 
اکبر هاشمی رفسنجانی، رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام نيز ارديبهشت سال جاری خورشيدی از اينکه کشورهای غربی ارسال داروهای “حياتی” به ايران را مورد تحريم قرار داده‌اند، انتقاد کرد.
 
به گفته وی “چگونه غربی‌ها می‌توانند ادعای رعايت حقوق بشر داشته باشند، در حالی که داروهای حياتی بيماران نيازمند را مشمول تحريم‌های بی‌رحمانه خود قرار می‌دهند”.
 
شورای امنيت سازمان ملل در چندسال اخير با صدور چند قطعنامه عليه برنامه اتمی ايران اين کشور را مورد تحريم قرار داده است.
 
قدرت‌های غربی نيز اعلام کرده‌اند علاوه بر تحريم‌های شورای امنيت، تحريم‌های يکجانبه‌ای عليه ايران اعمال می‌کنند. تحريم بانک مرکزی ايران و تحريم صادرات نفت اين کشور به اروپا ازجمله اين تحريم‌های يکجانبه است.
 
به گفته کشورهای غربی اين تحريم‌ها با هدف توقف برنامه اتمی ايران عليه اين کشور اعمال شده است. قدرت‌های غربی می‌گويند نگران اين هستند که برنامه اتمی ايران اهداف نظامی داشته باشد.
با اين حال ايران با اعلام اينکه برنامه اتمی‌اش صلح‌آميز است، می‌گويد با وجود اين تحريم‌ها از برنامه اتمی‌اش دست نمی‌کشد.