شماری از نمايندگان مجلس و فعالان سياسی و مدنی افغانستان نسبت به ناآرامی‌های اخير در مناطق مرزی تاجيکستان و افغانستان ابراز نگرانی کرده و نسبت به احتمال تشکيل کشوری جديد در اين منطقه هشدار دادند.

از يک هفته پيش که عبدالله نظراف، رئيس اداره امنيت ولايت بدخشان تاجيکستان در مرز مشترک با افغانستان از سوی افراد مسلح ناشناس کشته شد اين ولايت شاهد ناآرامی‌هايی بوده است.

دولت تاجيکستان با اعلام طالب ايام بيک‌اف از فرماندهان مقتدر گروه‌های شورشی اين کشور به‌عنوان مسئول ترور عبدالله نظراف، صدها نيروی نظامی را با تانک و هلی‌کوپتر را برای بازداشت اين فرمانده و هوادارانش به اين منطقه اعزام کرده است.

منابع خبری گفته‌اند تاکنون ده‌ها تن از شورشيان و نظاميان تاجيک در اين عمليات کشته و شمار زيادی از جمله هشت شهروند افغانستان نيز بازداشت شده‌اند.

با وجود تأکيد حامد کرزی، رئيس‌جمهور افغانستان و امام علی رحمان، رئيس‌جمهور افغانستان مبنی بر افزايش تلاش‌ها برای حفظ امنيت اين منطقه، مرزهای دو کشور تاکنون مسدود مانده و درگيری‌ها نيز ادامه دارد.

عبداللطيف پدرام، نماينده بدخشان در مجلس، آمريکا و بريتانيا را متهم کرد که از چند سال پيش تاکنون در تلاش هستند تا با کمک حلقه‌هايی مشخص، کشوری جديد در اين منطقه تشکيل دهند اما سفارت آمريکا در کابل اين ادعا را رد کرده است

در پيوند با ادامه اين وضعيت، شماری از نمايندگان مجلس افغانستان و برخی فعالان مدنی اين کشور نسبت به “هدفمند” بودن اين ناآرامی‌ها ابراز نگرانی کرده‌اند.

عبداللطيف پدرام، نماينده بدخشان در مجلس، آمريکا و بريتانيا را متهم کرد که از چند سال پيش تاکنون در تلاش هستند تا با کمک حلقه‌هايی مشخص، کشوری جديد در اين منطقه تشکيل دهند.

وی گفت: “تلاش می‌شود تا با يکی کردن بخش‌هايی از بدخشان افغانستان و تاجيکستان، چترال پاکستان و بخشی از چين، اين کشور جديد را بسازند.”

اما سفارت آمريکا در کابل با رد ادعای پدرام گفته است که اين کشور با افغانستان همکاری‌های بلندمدت راهبردی دارد که هدف آن تقويت حاکميت افغانستان و ايجاد ثبات و رفاه برای مردم اين کشور است.

فوزيه کوفی، نماينده مردم بدخشان نيز طی سخنانی در بنياد محمود طرزی در کابل گفت که تلاش‌هايی از ديرباز برای ناامن کردن اين ولايت که با کشورهای چين، پاکستان و تاجيکستان هم‌مرز است، جريان داشته است.

وی گفت که احتمال می‌رود بعضی از گروه‌های سياسی – مذهبی با ايجاد اين ناآرامی‌ها در صدد يک کشور جديد در اين منطقه باشند.

کوفی افزود: “اين برداشت وجود دارد که کارهايی نيز در اين زمينه تحت پوشش فعاليت‌های خيريه مذهبی صورت می‌گيرد.”

بنياد آغاخان که به فرقه اسماعيليه (شيعيان هفت امامی) وابسته است از ديرباز در اين مناطق فعاليت‌های خيريه دارد.

سيد جيلانی زواک، از کارشناسان شرکت‌کننده در اين نشست با اشاره به اين موضوع گفت: “بايد اين ناآرامی‌ها و تلاش‌هايی که تحت پوشش مذهبی برای ايجاد يک کشور جديد از سوی فرقه اسماعيليه انجام می‌شود، جدی گرفته شود.”

وی افزود اگر به اين موضوع به صورت جدی رسيدگی نشود و موضوع تجزيه به ميان آيد، بيشترين ضرر به افغانستان خواهد رسيد.

اما جاويد کوهستانی، از ديگر تحليلگران اين مرکز، سازمان‌های اطلاعاتی منطقه به‌ويژه پاکستان را متهم کرد که کمک بعضی از گروه‌های تندرو مذهبی درصد ايجاد ناآرامی در اين منطقه است.

اين نگرانی‌ها در حالی ابراز می‌شود که وزير کشور و رئيس اداره امنيت ملی افغانستان در بحبوحه اين ناآرامی‌ها و بررسی راه‌های مقابله با اين وضعيت به تاجيکستان سفر کرده و با امام علی رحمان و شماری از مقامات تاجيکستان ديدار نمودند.