کشور نروژ در نخستين سالگرد کشتار فجيع ۷۷ تن از شهروندان خود شاهد برنامه‌های ويژه‌ای است.

سال گذشته در روز ۲۲ ژوئيه آندرس برويک نروژی در دو حمله جداگانه به ساختمانی دولتی در اسلو، پايتخت نروژ و جزيره‌ای در نزديکی پايتخت، ۷۷ تن را به قتل رساند که از اين ميان ۶۹ تن نوجوانانی بودند که در اردوگاه تابستانی حزب کارگر در اين جزيره تفريح می‌کردند.

اين بزرگ‌ترين فاجعه‌ای بود که از جنگ جهانی دوم به اين سو در کشور شمالی و مرفه نروژ رخ می‌داد.

سی‌ان‌ان گزارش داده‌ است، امروز يکشنبه ۲۲ ژوئيه (اول مرداد) در اسلو و ديگر شهرهای نروژ به ياد کشته‌شدگان اين حادثه برنامه‌های مختلفی از قبيل مراسم مذهبی برگزار می‌شود و بازماندگان قربانيان و ديگر شهروندان نروژ با حضور بر مزار قربانيان، حلقه‌های گل نثار آنان می‌کنند.

قرار است رأس ساعت انفجار بمب سال گذشته در اسلو، مردم نروژ يک دقيقه سکوت کنند

همچنين قرار است رأس ساعت انفجار بمب سال گذشته در اسلو، مردم نروژ يک دقيقه سکوت کنند.

آندرس برينگ برويک اکنون مراحل دادگاه خود را می‌گذراند که در رابطه با کشتار و عمليات‌ تروريستی او برگزار می‌شود.

او به اين جنايت اعتراف کرده و در طول جلسات دادگاه جزئيات وحشتناکی را از کشتار مردم شرح داده ‌است. برای مثال بدون هيچ احساس خاصی تعريف کرده‌ است که چگونه به نوجوانانی که مجروح شده بودند تيرهای خلاص شليک می‌کرد و يا آن‌ها را به سمت آب هدايت می‌کرد تا غرق شوند.

برخی بازماندگان حادثه و خانواده‌های قربانيان که در دادگاه حضور داشته‌اند با شنيدن جزئيات حمله او به اردوگاه نوجوانان در جزيره اوتوئيا گريه می‌کردند.

برويک به دادگاه گفت که او در برنامه‌ريزی برای حملات خود از سازمان تروريستی القاعده درس گرفته ‌است.

او اظهار داشت که يک ناسيوناليست افراطی است و قربانيان خود را به خاطر مبارزه با چندفرهنگی در نروژ کشته‌ است. برويک اين اقدام خود را “ضروری” خواند.

تشخيص پزشکان در رابطه با سلامت عقل او عامل مهمی در تعيين ميزان و نحوه مجازاتش خواهد بود و انتظار می‌رود تا ۲۴ ماه اوت حکم دادگاه او اعلام شود.