فدراسیون بین‌المللی جودو تأیید کرد که مسئولان ورزش ایران، سعید ملایی جودوکار ایرانی را تحت فشار قرار داده بودند که از روی مصلحت ببازد تا با حریف اسرائیلی روبرو نشود. ملایی گفته است: هر کاری که انجام دادم برای زندگی‌ام کردم. یک زندگی تازه.

سعید ملایی، جودوکار ایرانی که در آلمان پناهنده شد

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس فدراسیون بین‌المللی جودو با انتشار بیانیه‌ای تأیید که محمدرضا داورزنی معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای از سعید ملایی، جودکار مدال‌آور ایرانی خواسته بود که از روی مصاحت ببازد تا  با سگی موکو، جودوکار اسرائیلی روبرو نشود.

  فدراسیون بین‌المللی جودو در این بیانیه همچنین تأیید کرد که رضا صالحی امیری، رئیس کمیته ملی المپیک جمهوری اسلامی با سعید ملایی تلفنی صحبت کرده و به او اطلاع داده که مأموران امنیتی وارد خانه والدین این جودکار ایرانی شده‌اند.

 برای شرکت در مسابقات جودوی قهرمانی مردان و زنان جهان به میزبانی ژاپن، از ایران فقط سعید ملایی به توکیو اعزام شده بود. قرار بود ملایی در مصاف سگی موکو، ورزشکار اسرائیلی از مدال طلای خود دفاع کند. ملایی  پس از پیروزی مقابل نمایندگان مراکش، پرتغال، روسیه (قهرمان المپیک ۲۰۱۶) و کانادا (برنز المپیک ۲۰۱۲) در دیدار ماقبل فینال مقابل نماینده بلژیک قرار گرفت. در سمت دیگر ساگی نماینده اسراییل و نماینده مصر برای رسیدن به فینال مبارزه می‌کردند. طبق سیاست‌های جمهوری اسلامی برای پیشگیری از مسابقه با نماینده اسرائیل، سعید ملایی مجبور به شکست خوردن از نماینده بلژیک شد. در ادامه نیز در بازی رده‌بندی مجبور به شکست خوردن از نماینده گرجستان شد تا به همراه نماینده اسرائیل بر روی سکو قرار نگیرد. پس از این اتفاق او از آلمان درخواست پناهندگی کرد.

حرف‌های سعید ملایی (فدراسیون بین‌المللی جودو)

بر اساس بیانیه فدراسیون بین‌المللی جودو ملایی گفته است:

«من می‌خواهم در رقابت‌ها هر جا که باشد شرکت کنم. اما من در کشوری زندگی می‌کنم که قانونش این اجازه را به من نمی‌دهد. ما انتخاب دیگری نداریمو همه ورزشکاران باید به این قانون تن بدهند. هر آنچه که امروز انجام دادم برای زندگی‌ام بوده است. برای یک زندگی تازه.»

ملایی در ادامه گفته است:

«من به کمک نیاز دارم. حتی اگر مسئولان کشورم گفته‌اند که بدون هیچگونه مشکلی می‌توانم به ایران برگردم، اما من می‌ترسم.»

همزمان رسانه‌های داخلی گزارش داده‌اند که رضا صالحی امیری، رئیس کمیته ملی المپیک ایران نامه اعتراضی شدیداللحنی برای توماس باخ رییس کمیته بین‌المللی المپیک ارسال کرده است. صالحی امیری در این نامه رئیس فدراسیون جهانی جدو را به صحنه‌سازی و ترغیب ملایی برای درخواست پناهندگی از آلمان متهم کرده است. امیری در بخشی از این نامه نوشته:

«مطلع باشید که به ملایی پیغام واطمینان داده‌ام هیچ تهدیدی متوجه شخص وی و خانواده اش نبوده و نیست و ضمانت می نمایم که همچون یک قهرمان در ایران با آغوشی باز مورد استقبال قرار خواهد گرفت.»

فدراسیون بین‌المللی جودو اعلام کرده است از سعید ملایی حمایت می‌کند. ماریوس وایزر، رئیس فدراسیون جهانی جودو اظهار امیدواری کرده است که ملایی زیر پرچم ورزشکاران پناهنده المپیک در بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ شرکت کند.

پیش از این در سال ۱۳۸۹ سعید سرلک، عضو تیم ملی جودو، به آلمان پناهنده شد. او را هم به وعده خانه و ماشین وادار کرده بودند که از روی «مصلحت» ببازد تا با حریف اسرائیلی روبرو نشود.

بیشتر بخوانید: