وزیر امور خارجه ایالات متحده به منظور گفت‌وگو با محمد مرسی، رئیس جمهوری مصر به این کشور سفر کرد.
 
به گزارش خبرگزاری فرانسه، این دومین سفر هیلاری کلینتون به پرجمعیت‌ترین کشور جهان عرب محسوب می‌شود که پس از قیام سال گذشته مردم مصر علیه رئیس جمهور سابق خود، حسنی مبارک و سرنگونی او انجام می‌گیرد.
 
سفر کلینتون به مصر که از امروز، ۱۴ ژوئیه (۲۴ تیر) آغاز شده‌است به مدت دو روز ادامه خواهد داشت که در جریان آن وزیر امور خارجه آمریکا به‌جز محمد مرسی با دیگر مقامات مصر و همین‌طور فعالان مدنی این کشور دیدار خواهد کرد.
 
کلینتون اوایل هفته اظهار داشت، مردم مصر باید آن‌چه را که به خاطر آن اعتراض کرده‌اند و به خاطر آن رای داده‌اند به دست بیاورند که آن یک دولت کاملا منتخب است که می‌تواند برای کشور در حال پیشرفت خود تصمیم بگیرد
این سفر در بحبوحه منازعه پیچیده قدرت میان رئیس جمهوری و شورای عالی نظامیان مصر انجام می‌شود.
 
هفته گذشته، محمد مرسی حکم به تشکیل جلسه پارلمان مصر داد که در اختیار اسلام‌گرایان و گروه اخوان المسلمین است که مرسی پیش از آن که به عنوان رئیس جمهوری مصر برگزار شود، عضو آن بود. این حکم به منزله رویارویی مرسی و نظامیانی محسوب می‌شد که از رای دادگاه قانون اساسی مصر مبنی بر انحلال پارلمان حمایت می‌کردند.
 
در عین حال حامیان مرسی از فرمان او استقبال کردند اما مخالفان او معتقد بودند رئیس جمهوری مصر با این فرمان از اختیارات قانونی خود تجاوز کرده‌است.
 
در ‌‌نهایت دادگاه قانون اساسی مصر حکم رئیس جمهوری را باطل اعلام کرد و مرسی نیز روز چهارشنبه (۱۰ ژوئیه) گفت که به حکم دادگاه احترام خواهد گذاشت.
 
در همین حال هیلاری کلینتون نیز خواستار گفت‌وگو میان همه احزاب مصر شده بود.
کلینتون اوایل هفته اظهار داشت، مردم مصر باید آن‌چه را که به خاطر آن اعتراض کرده‌اند و به خاطر آن رای داده‌اند به دست بیاورند که آن یک دولت کاملا منتخب است که می‌تواند برای کشور در حال پیشرفت خود تصمیم بگیرد.
او گفت: “ما قویا خواستار گفت‌وگو و تلاش دسته‌جمعی برای حل مشکلاتی هستیم که اگرچه قابل درک هستند اما باید حل شوند تا بدین طریق از هرگونه دشواری‌هایی که می‌تواند روند انتقالی را به مخاطره اندازد دوری شود.”
 

کلینتون در نهایت گفت: “ایالات متحده همچنان متعهد به همکاری با مصر است. هر دو دولت و جامعه مدنی با همکاری یکدیگر انتقال دموکراتیک قدرت را کامل می‌کنند.”