ابراهيم رئيسی، معاون اول قوه قضائيه ايران از اجرای حکم اعدام در ملاءعام دفاع کرد و آن را “ضروری” خواند.
به گزارش خبرگزاری مهر، رئيسی روز سهشنبه ششم تير ۱۳۹۱ در حاشيه همايش قوه قضائيه در پاسخ به اين پرسش که گروهی از کارشناسان معتقدند اعدام در ملاءعام تأثيرات منفی بر جامعه دارد، گفت: “اعدام در ملاءعام حکم قاضی بوده و لازمالاجراست.”
وی افزود: “قطعاً مطمئن باشيد که قاضی تمامی جوانب و حتی جو جامعه را سنجيده و اين حکم را صادر کرده است.”
در ايران بهطور معمول شماری از اعدامها در ملاءعام اجرا میشود. در هفتههای اخير نيز چند مورد اعدام در ملاءعام از جمله در تهران انجام شد. مخالفان میگویند اعدام در ملاءعام باعث “گسترش خشونت در جامعه” میشود اما موافقان میگویند این نوع اعدام در جامعه “اثرات بازدارنده” دارد.
ابراهيم رئيسی: اعدام در ملاءعام حکم قاضی بوده و لازمالاجراست، مطمئن باشيد که قاضی تمامی جوانب و حتی جو جامعه را سنجيده و اين حکم را صادر کرده است
تنها برای یک بار در سالهای پايانی رياست آيتالله محمود هاشمی شاهرودی بر قوه قضائيه ايران، اعدام در ملاءعام لغو شد.
قوه قضائيه ايران در آن زمان (۱۰ بهمن ۱۳۸۶) اعلام کرد طبق فرمانی که ازسوی آيتاللهمحمود هاشمی شاهرودی صادر شده،”اعدامها در ملاءعام، تنها با تأييد ايشان و براساس ملزومات اجتماعی اجرا خواهد شد.”
بر اساس اين حکم، انتشار هرگونه تصاوير مربوط به دار آويختن مجرمان در ملاءعام نيز ممنوع اعلام شد.
اما با پايان يافتن دوره هاشمی شاهرودی و انتصاب آيتالله صادق لاريجانی به عنوان رئيس جديد قوه قضائيه، دور تازه اعدام در ملاءعام از سال ۱۳۸۸ آغاز شد.
در ايران برای جرمهايی مانند قتل، سرقت مسلحانه، محاربه و قاچاق مواد مخدر مجازات اعدام تعيين شده است.
ايران، آمريکا، چين و عربستان از جمله کشورهايی هستند که مجازات اعدام در آنها هنوز انجام میشود.
سازمان عفو بينالملل در گزارش سالانه خود که هشتم فروردينماه امسال منتشر شد اعلام کرد در سال ۲۰۱۱ دستکم ۳۶۰ نفر در ايران اعدام شدهاند.
اين تعداد اعدام پس از چين بالاترين رقم اعدام در جهان است.
شمار بالای اعدامها و اعمال اين مجازات در ايران همواره مورد اعتراض فعالان و نهادهای حقوق بشری قرار میگيرد اما مقامهای جمهوری اسلامی تعيين نوع مجازات برای متهمان را “مسأله داخلی” اين کشور اعلام میکنند.
جامعه ی ایران جامعه ای بیمار است. بیماریش چیزی جز اسلام نیست. اسلام از پایه و اساس با خشونت آدمکشی و جنایت اجین شده است.اگر شما به تاریخ اسلام و مسلمانان نگاه کنید سرتاسر و بدون حتا یک لحظه وقفه کشتار و خونریزی بوده است. حجاج ابن یوسف سقفی قرنها پیش یعنی همال اوایل ورود اسلام به سرزمینهایی که پیش از آن نامسلمان و خشونت گریز بوده اند یعنی در حدود قرن ادوم یا سوم اسلام در بغداد خطاب به مردم مسلمان عراق می گوید : يا أهل العراق، يا أهل النفاق والشقاق ومساوئ الأخلاق، إنكم طالما أوضعتم في الفتنة، واضطجعتم في مناخ الضلال، وسننتم سنن العي، وأيم الله لألحونكم لحو العود، ولأقرعنكم قرع المروة، ولأعصبنكم عصب السلمة ولأضربنكم ضرب غرائب الإبل>>> او مردم عراق را مردمی منافق فاسد و ضد اخلاق و خونخوار و خونریز میعرفی می کند که ساکنانش به رزالت و بیشرفی وقت می گذرانند و بدون هیچ ابتکاری در برابر ظلم نه تنها کرنش می کنند بلکه همکاری و سکوت و تعظیم می کنند. حالا باید همین را به مردم شریف ایران گفت یا اهل الایران که مدعی داشتن هنر مطلقید حالا ولایت مطلقه ی فقیه بر شما حکومت می کند. زندانهایتان پر است از آزادیخواهانتان٬ زنانتان در زندان٬ دخترانتان در زندان٬ پسرانتان در زندان٬ مردان و زنانتان در زندان مورد تجاوز جنسی قرار می گیرند٬ زیر تجاوز کشته می شوند٬ باتوم در مقعدشان فرو می رود٬ بتومی که به گفته ی خانم شیرین عبادی مسموم به سیانور است٬ اعدام می شوند٬ سنگسار می شوند٬ ترور می شوند٬ در ملع عام اعدام و ترور و شلاق و تعزیر و تحقیر می شوند. ثروتتان بصورت هزار هزار هزار میلیاردی توسط روحانیوپن به یغما می رود….و شما مردم قهرمان و هنرمند و باشرف و میهن پرست و چه و چه مثل گوسفند در بیشه آسوده می چرید. آری این است وضع ما. این است وضعیت مسلمانی و مسلمان بودن و جوهره ی اسلام. و بیخود نیست که در ایران شعار مرگ بر اسلام دارد همگانی میشود. شاید این اول امید باشد.
یک ایرانی عودت داده شده از عراق و / 27 June 2012
اجرای حکم اعدام در ملا عام فقط بخاطر ایجاد رعب و وحشت در مردم است نه جلوگیری از وقوع جرم چون تجربه گذشته نشان داده اعدامها نه تنها تاثیر نداشته بلکه بیشتر هم شده که علت آن چیز دیگریست و هدف دوم اینستکه با توجه به عدم رفع مشکل بیکاری که فقط شعار بوده مردم از اینطریق سر کار می روند.
کاربر مهمان / 27 June 2012
به اقای رییسی باید گفت
اگر این درنده خویی ز طبیعتت بمیرد
همه عمر زنده باشی به روان ادمیت
کاربر مهمان / 27 June 2012
علنی بودن اعدام مانند علنی بودن هر کار دیگری از فساد در آن کار جلوگیری می کند. اگر قرار است کسی اعدام شود همان بهتر که علنی اعدام شود. قایم کردن ماجرا نه مشکلی از فرد اعدامی حل می کند و نه از مردم.
کاربر مهمان / 27 June 2012