شماری از احزاب و چهره‌های سياسی مصر از مردم اين کشور درخواست کردند که در اعتراض به انحلال پارلمان و تأخير در اعلام نتايج انتخابات رياست جمهوری مصر، امروز در ميدان تحرير قاهره تجمع کنند.

در رأس فهرست دعوت‌کنندگان نيز گروه اسلام‌گرای اخوان المسلمين و حزب وابسته به آن، “عدالت و آزادی” قرار دارند که کانديدای آن‌ها، محمد مرسی در دور دوم انتخابات رياست جمهوری مصر به رقابت با احمد شفيق، آخرين نخست‌وزير حکومت حسنی مبارک پرداخت.

به گزارش نشريه الاهرام مصر، محمود غزلان، سخنگوی رسمی اخوان المسلمين روز پنج‌شنبه، ۲۱ ژوئن (يکم تير) در صفحه رسمی حزب عدالت و آزادی در فيس‌بوک نوشت، اخوان المسلمين و حزب عدالت و آزادی در اعتراض روز جمعه شرکت می‌کنند تا خواسته‌های مردم در انقلاب ۲۵ ژانويه که منجر به سرنگونی حسنی مبارک شد، به تمامی تحقق پيدا کند.

او همچنين مردم را دعوت کرد تا در اين تجمع اعتراضی حضور يابند.

اين تجمع ادامه اعتراضاتی است که در روزهای اخير فضای مصر را ملتهب کرده ‌است.

اخوان المسلمين روز چهارشنبه، ۲۰ ژوئن نيز در اعتراض به حکم دادگاه عالی مصر مبنی بر انحلال پارلمان اين کشور که در آن اکثريت در اختيار اخوان المسلمين است، و تأخير در اعلام نتايج انتخابات رياست جمهوری در ميدان تحرير دست به تجمع زد.

برخی از احزاب و جنبش‌های سياسی، از جمله جنبش جوانان ششم آوريل و احزاب سوسياليست نيز اعلام کرده‌اند که در حال تدارک راهپيمايی اعتراضی عليه بخشنامه شورای عالی نظاميان مصر و اعطای حق قضايی به پليس مبنی بر بازداشت غيرنظاميان هستند

آن‌ها بر اساس نتايج اوليه انتخابات رياست جمهوری مصر که اوايل اين هفته منتشر شد، می‌گويند محمد مرسی، کانديدای اخوان المسلمين پيروز اين انتخابات شده‌ است. در حالی که احمد شفيق، رقيب مرسی نيز ادعای مشابهی دارد و خود را پيروز اين انتخابات می‌داند.

کميسيون انتخابات مصر اعلام کرده ‌است که نتايج انتخابات رياست جمهوری را به دليل رسيدگی به شکايت‌ها با تأخير اعلام خواهد کرد، اما اخوان المسمين اين اقدام را تلاش برای تقلب و پيروز کردن احمد شفيق در انتخابات می‌داند.

حزب سلفی النور نيز از اعضا و هواداران خود خواست که در تجمع اعتراضی روز جمعه شرکت کنند.

اين حزب روز گذشته (پنج‌شنبه) با انتشار اطلاعيه‌ای مخالفت خود را با آن‌چه “کودتا” عليه انتقال دموکراتيک قدرت ناميده‌ است، اعلام کرد.

در اطلاعيه اين حزب آمده‌ است: “تصميم به تأخير در اعلام نتايج انتخابات رياست جمهوری مصر باعث بی‌اعتمادی شديد مردم مصر خواهد شد و به نگرانی‌های آنان درباره آينده انقلاب دامن می‌زند.”

در ادامه بيانيه نيز عنوان شده‌ است: “حزب النور اعضا و هواداران خود همين‌طور ديگر مردم مصر را دعوت می‌کند که در تجمع ميليونی روز جمعه در ميدان تحرير حضور يابند و اعتراض خود را مسالمت‌آميز اعلام کنند.”

سازمان دعوه که يکی از گروه‌های اصلی سلفی در مصر محسوب می‌شود نيز روز گذشته اعلام کرد که در اعتراض به بخشنامه‌ای که شورای عالی نظاميان مصر درباره قانون اساسی اين کشور صادر کرده ‌است و قدرت رئيس جمهور را محدود می‌کند، دست به تجمع خواهند زد.

اما به جز ميدان تحرير، مناطق ديگر قاهره نيز امروز صحنه اعتراضات خواهد بود. برخی از احزاب و جنبش‌های سياسی اعلام کرده‌اند که در حال تدارک راهپيمايی اعتراضی پس از نماز جمعه از مسجد الفتاح در ميدان رامسس تا ميدان طلعت حرب در جنوب قاهره هستند.

اين احزاب نيز به بخشنامه شورای عالی نظاميان مصر و اعطای حق قضايی به پليس مبنی بر بازداشت غيرنظاميان اعتراض دارند. در ميان اين گروه‌ها جنبش جوانان ششم آوريل و احزاب سوسياليست مصر وجود دارند.

شورای عالی نظاميان مصر از زمان سرنگونی حسنی مبارک، رئيس جمهور پيشين اين کشور در سال گذشته قدرت را دست گرفته ‌است.