معاون فنی نيروی دريايی ارتش جمهوری اسلامی از انجام نخستين مراحل طراحی و ساخت سامانه‌های رانش زيردريايی‌های اتمی در ايران خبر داد.

به گزارش خبرگزاری نيمه دولتی فارس، امير دريادار عباس زمينی، معاون فنی نيروی دريايی ارتش جمهوری اسلامی ايران امروز سه‌شنبه ۲۳ خردادماه با اشاره به برنامه‌ريزی اين نيرو برای دستيابی به زيردريايی‌های فوق سنگين اتمی گفت: “زمانی که ما صاحب فن‌آوری‌های صلح‌آميز هسته‌ای هستيم پس می‌توانيم ساخت سامانه رانش زيردريايی اتمی را هم در دستور کار قرار بدهيم.”

وی افزود ايران هم‌اکنون در مراحل نخستين ساخت زيردريايی‌های اتمی قرار دارد و با توجه به پيشرفت‌هايی که در زمينه مرتبط با آن پيدا خواهد کرد، در آينده نيروی دريايی ارتش نسل زيردريايی‌های اتمی را به‌کار خواهد گرفت.

معاون فنی نيروی دريايی ارتش گفت: “قطعأ هر کشوری اين حق را دارد که از فن‌آوری صلح‌آميز اتمی از جمله در سامانه رانش شناورهايش استفاده کند.”

به‌نظر می‌رسد تلاش ايران برای استفاده از انرژی اتمی مقامات اين کشور را به سوی پيشرفت در توليد تسليحات سوق داده است

عباس زمينی تأکيد کرد که برای تداوم حضور جمهوری اسلامی در نقاط مختلف جهان، ايران نيازمند يک سامانه رانش و شناوری با پايداری بسيار بالا و شعاع عملياتی گسترده است و برای همين منظور اين سامانه رانش (اتمی) می‌تواند در تحقق دست بلند و شعاع عملياتی بسيار دوربر خيلی کمک کند.

ايران هم‌اکنون در طراحی و ساخت زيردريايی‌های سبک و نيمه‌سنگين، همچون زيردريايی‌های غدير و نهنگ که سال‌ها پيش ساخته شده‌اند و نيز تعمير و نگهداری زيردريايی‌های سنگين، توانايی دارد.

زيردريايی اتمی نوعی زيردريايی است که از طريق انرژی هسته‌ای حرکت می‌کند و به‌طور غالب در مسافرت‌های بين اقيانوسی به‌کار می‌رود.

زيردريايی بيشتر کاربرد نظامی و جاسوسی دارد. زيردريايی‌ها پس از جنگ جهانی دوم با پيشرفت‌هايی که در فن‌آوری‌های مربوط به اژدرها، سونار و رانش هسته‌ای پيدا کردند، توان مقابله با زيردريايی‌های ديگر را به‌دست آوردند.

توسعه موشک‌های هسته‌ای و موشک‌های کروز قابل پرتاب از زيردريايی توان حمله در بردهای بالا به اهداف زمينی و دريايی را به زيردريايی‌های پيشرفته داده‌اند.

به‌نظر می‌رسد تلاش ايران برای استفاده از انرژی اتمی مقامات اين کشور را به سوی پيشرفت در توليد تسليحات سوق داده است.