گروه اخوان‌المسلمين مصر ادعا کرد محمد مرسی کانديدای اين گروه و احمد شفيق، نخست‌وزير حسنی مبارک در روزهای پايانی حکومت او به دور دوم انتخابات رياست جمهوری مصر که ماه آينده برگزار می‌شود راه يافته‌اند.

يکی از اعضای ارشد اين گروه سياسی امروز، جمعه پنجم خرداد (۲۵ ماه مه) در گفت‌وگو با رويترز اظهار داشت: “کاملأ واضح است که دور دوم انتخابات بين محمد مرسی، کانديدای اخوان‌المسلمين و احمد شفيق خواهد بود.”

به گفته او، اعضای هيئت رئيسه گروه اخوان‌المسلمين با يکديگر ملاقاتی داشتند تا سياست‌های ستاد انتخاباتی خود را برای دور دوم رأی‌گيری‌ها که در روزهای ۱۶ و ۱۷ ژوئن برگزار می‌شود، مشخص کنند.

به گفته عضو ارشد اخوان‌المسلمين، مرسی ۲۵ درصد و شفيق ۲۳ درصد آراء را از آن خود کرده‌اند

نتايج دور اول رأی‌گيری‌ها تا هفته آينده به‌طور رسمی اعلام نخواهد شد اما نمايندگان کانديداها اجازه دارند که بر شمارش آراء نظارت داشته باشند و اين موضوع آن‌ها را قادر می‌سازد که ارزيابی خودشان را از ميزان آراء داشته باشند.

به گفته عضو ارشد گروه اخوان‌المسلمين، با شمارش آراء ۱۲ هزار و ۸۰۰ شعبه از حدود ۱۳ هزار و ۱۰۰ شعبه رأی‌گيری مشخص شده است که مرسی ۲۵ درصد، شفيق ۲۳ درصد، عبدالمنعم ابوالفتوح، رقيب اسلام‌گرای آن‌ها ۲۰ درصد و حمدين صباحی چپ‌گرا ۱۹ درصد آراء را از آن خود کرده‌اند.

شرکت در رأی‌گيری برای انتخاب رئيس جمهور مصر آخرين گام مصريان برای عبور از دوران انتقال به دموکراسی به‌شمار می‌آيد، چرا که شورای نظامی که از زمان سقوط حسنی مبارک، زمام امور را در اين کشور به‌دست گرفته است تعهد کرده که قدرت را تا روز اول ژوئيه به رئيس جمهور جديد تحويل دهد.