انتخابات رياست جمهوری مصر به دومين روز برگزاری خود رسيد و مردم مصر بار ديگر صف‌هايی طولانی در مقابل صندوق‌های رأی تشکيل دادند.

به گزارش رويترز، روز نخست اين انتخابات تقريبأ به آرامی برگزار شد و تنها اتفاقی که آرامش اين روز را بر هم زد هجوم عده‌ای از مصريان به احمد شفيق، يکی از کانديداهای رياست جمهوری و پرتاب سنگ به او بود. شفيق آخرين نخست‌وزير حسنی مبارک بود که به فاصله چند روز پيش از سقوط او اين سمت را برعهده‌ گرفت.

به گفته ناظران، رقابت در اين انتخابات بيشتر ميان کانديداهای دو طيف اسلام‌گرا و سکولار (نظير شفيق و عمر موسی، رئيس سابق اتحاديه عرب و وزير امور خارجه دوران مبارک) در جريان است.

تعداد رأی‌دهندگان در روز گذشته (چهارشنبه سوم خرداد ـ ۲۳ ماه مه) کمتر از تعداد رأی‌دهندگان انتخابات پارلمانی مصر که چندی پيش برگزار شد به‌نظر می‌رسيد. در انتخابات پارلمانی، اسلام‌گرايان اکثريت کرسی‌ها را از آن خود کردند.

صف‌های طولانی جلوی شعبه‌های رأی‌گيری و آفتاب سوزان ديروز، تعدادی از رأی‌دهندگان را از ايستادن در صف منصرف کرد و بسياری از کارمندان ادارات دولتی را نيز بر آن داشت که رأی دادن خود را به امروز که روز تعطيل آن‌ها به شمار می‌آيد، موکول کنند.

گروه اخوان‌المسلمين اعلام کرده که کانديدای آن‌ها، محمد مرسی در روز چهارشنبه بيشترين آراء را به نسبت بقيه کانديداها از آن خود کرده است. ستاد انتخاباتی عمر موسی نيز اين موضوع را تأييد کرده است

برخی از نيروهای تحولات مصر نيز انتخابات رياست جمهوری را تحريم کرده‌اند و معتقدند شورای نظامی حاکم قصد ندارد قدرت را واگذار کند.

خالد عبده، مهندس ۲۵ ساله که امروز پای صندوق رأی آمده است، به رويترز گفت: “من ديروز هم آمده بودم اما ديدم که صف‌ها بسيار شلوغ بود و برای همين تصميم گرفتم که امروز بيايم.”

او افزود: “من بايد در انتخاب رئيس جمهور مشارکت کنم و اميدوارم که اين کار ما به ثبات و تغييرات مورد نياز مصر منجر شود.”

هنگامی که رأی‌گيری‌ها در ساعت هشت صبح امروز دوباره آغاز شد، بيش از ۱۰۰ رأی‌دهنده از پيش جلوی يکی از شعبه‌های رأی‌گيری قاهره صف کشيده بودند.

گروه اخوان‌المسلمين اعلام کرده که کانديدای آن‌ها، محمد مرسی در روز چهارشنبه بيشترين آراء را به نسبت بقيه کانديداها از آن خود کرده است. ستاد انتخاباتی عمر موسی نيز اين موضوع را تأييد کرده و از نظر ميزان آراء کسب شده، مرسی را در صدر و موسی را در جايگاه دوم قرار داده است.

مصريان که دهه‌ها شاهد تقلب‌های انتخاباتی دوران حسنی مبارک بوده‌اند، هم‌اکنون با دانستن اين که رأی آن‌ها قادر است بر يک رقابت واقعی تأثير بگذارد، در رأی‌گيری شرکت می‌کنند.

محمد مصطفی، مهندس ۵۲ ساله‌ای که برای رأی دادن به شعبه محله زمالک قاهره مراجعه کرده است، در اين‌باره به رويترز گفت: “اين نخستين بار در کل زندگی من است که رأی می‌دهم. در رأی‌گيری‌های قبلی از آن جهت شرکت نمی‌کردم که همه می‌دانستيم چه کسی قرار است رئيس‌جمهور شود. اين نخستين باری است که اين موضوع را نمی‌دانيم.”

اگر هيچ‌يک از کانديداها نتوانند بيش از ۵۰ درصد آراء را در دور نخست رأی‌گيری‌ها کسب کنند، انتخابات به دور دوم خواهد کشيد و رقابت ميان دو کانديدايی که بيشترين تعداد آراء را از آن خود کرده‌اند، در روزهای ۲۷ و ۲۸ خردادماه (۱۶ و ۱۷ ژوئن) ادامه خواهد يافت.

نتايج دور نخست انتخابات احتمالأ تا روز شنبه مشخص می‌شود اما تا روز سه‌شنبه به‌طور رسمی اعلام نخواهد شد.