حامد کرزی، رئيس جمهوری افغانستان مرحله سوم برنامه انتقال مسئوليت‌هايی امنيتی از نظاميان خارجی به نيروهای امنيتی اين کشور را اعلام کرد.

دفتر رياست جمهوری افغانستان امروز يکشنبه ۲۴ ارديبهشت‌ماه، در اطلاعيه‌ای اعلام کرد که امنيت مراکز تمام ۳۴ ولايت افغانستان و ۱۱ ولايت به‌طور کامل در اين مرحله به نيروهای امنيتی داخلی سپرده خواهد شد.

هنوز زمان دقيق آغاز اين مرحله و پايان آن مشخص نشده است اما گفته می‌شود با عملی‌شدن آن،‌ نيروهای امنيتی افغانستان مسئوليت تأمين امنيت ۷۵ درصد خاک اين کشور را برعهده خواهد گرفت.

مرحله نخست برنامه انتقال مسئوليت‌های امنيتی در تيرماه سال ۱۳۹۰ آغاز شد و تا پايان مرحله دوم حدود نيمی از مناطق مختلف اين کشور تحت پوشش نيروهای امنيتی افغانستان قرار گرفت.

حامد کرزی،‌ رئيس‌جمهور به وزارت‌های دفاع،‌ کشور و اداره امنيت ملی اين کشور دستور داده است تا برای اجرای اين برنامه به‌طور جدی تلاش کنند

در اطلاعيه رياست جمهوری افغانستان گفته شده است که حامد کرزی،‌ رئيس‌جمهور به وزارت‌های دفاع،‌ کشور و اداره امنيت ملی اين کشور دستور داده است تا برای اجرای اين برنامه به‌طور جدی تلاش کنند.

رئيس جمهوری افغانستان در نشست شورای امنيت ملی اين کشور، کميسيون انتقال مسئوليت‌های امنيتی را نيز موظف ساخت تا برای مرحله‌های چهارم و پنجم اين برنامه که بيشتر بر مناطق مرزی تمرکز خواهد داشت، آماده شود.

اشرف غنی احمدزی،‌ رئيس اين کميسيون پس از نشست شورای امنيتی ملی افغانستان به خبرنگاران گفت بايد برای ايجاد يک چارچوب منظم و موفقيت اين برنامه بر حکومت‌داری خوب، اقتصاد و امور عدلی و قضايی تمرکز شود.

وی گفت قرار است در نشست بعدی اين شورا،‌ اين موارد به‌صورت گسترده مورد بحث قرار گيرد.

انتظار می‌رود مسئوليت تأمين امنيت تمام مناطق افغانستان تا پايان سال ۲۰۱۴ که قرار است نيروهای خارجی از اين کشور خارج شوند،‌ به نيروهای امنيتی افغان سپرده شود.