انتخابات پارلمانی سوريه به‌رغم تحريم نيروهای مخالف حکومت، در حال برگزاری است.

رويترز گزارش داده ‌است، تصاويری که امروز، ۱۸ ارديبهشت (هفتم ماه مه) از تلويزيون دولتی سوريه پخش می‌شود صفوف رأی‌دهندگانی را نشان می‌دهد که برگه‌های رأی را به صندوق می‌اندازند.

به گفته مقام‌های دولتی، بيش از هفت هزار کانديدا در اين دوره انتخابات پارلمان بر سر ۲۵۰ کرسی رقابت می‌کنند.

حکومت سوريه اين انتخابات را بخش مهمی از روند اصلاحات سياسی می‌داند که بشار اسد وعده آن را داده ‌است، اما مخالفان حکومت آن را نمايشی توصيف می‌کنند که تنها برای باقی ماندن بشار اسد در رأس قدرت ترتيب داده شده ‌است. از اين رو کمتر احتمال می‌رود که اين انتخابات تأثيری بر قيام مردم سوريه عليه حکومت بشار اسد بگذارد.

حکومت سوريه در طول ۱۳ ماه گذشته اعتراض‌های مخالفان را به‌شدت سرکوب کرده‌ و کشور را به سمت يک جنگ داخلی سوق داده ‌است.

انتخابات امروز سوريه نخستين انتخابات پس از تغيير قانون اساسی کشور است که سه ماه پيش انجام شد و بر اساس آن رقابت احزاب سياسی با حزب حاکم بعث مجاز شمرده می‌شود

سازمان ملل متحد شمار کشته‌شدگان در اين رويدادها را بيش از ۹ هزار نفر تخمين زده‌است.

انتخابات امروز سوريه نخستين انتخابات پس از تغيير قانون اساسی کشور است که سه ماه پيش انجام شد و بر اساس آن رقابت احزاب سياسی با حزب حاکم بعث مجاز شمرده می‌شود.

مطابق قانون اساسی جديد سوريه دوران رياست جمهوری هر فردی نيز به دو دوره هفت ساله محدود می‌شود.

اما پارلمان در ساختار سياسی سوريه تأثير قابل ملاحظه‌ای ندارد چرا که همه قدرت دست بشار اسد و اقوام و مشاوران اوست.

کارشناسان معتقدند، به‌رغم همه اين تغييرات قانونی، نيروهای امنيتی سوريه از مشارکت مخالفان در سياست جلوگيری به‌عمل می‌آورند.

مسئولان برگزاری انتخابات امروز می‌گويند، ۱۵ ميليون تن از جمعيت ۲۴ ميليونی سوريه می‌توانند در اين انتخابات شرکت کنند. اما رهبران اپوزيسيون اين انتخابات را تحريم کرده‌اند.

همچنان که عده‌ای از شهروندان سوريه‌ای رأی خود را به صندوق می‌انداختند بسياری از مناطق سوريه نيز شاهد اعتصاب عمومی در اعتراض به اين انتخابات بود.

برخی از مخالفان نيز پوسترهايی از کشته‌شدگان در حوادث اخير سوريه را به ديوارها چسبانده‌اند. آن‌ها می‌گويند، “شهدای ما تنها کانديداهای مناسب برای انتخابات هستند.”