بهداد بردبار – این روزها، دادگاه مردی در جریان است که تابستان سال گذشته با بمبگذاری و حمله مسلحانه در نروژ، ۷۷ نفر را کشت. در این مرحله، هدف اصلی دادگاه این است که تشخیص دهد آیا وی از «سلامت عقلی» برخوردار است یا اینکه در زمان ارتکاب جرم، فاقد اراده و تعادل روحی لازم بوده است.

در حال حاضر او به بمبگذاری و تیراندازی به نوجوانانی که در کمپ حزب کارگر در جزیره «اوتویا» شرکت کرده بودند اعتراف کرده است.

در تابستان سال پیش، اندرش بریویک، یک خودروی بمبگذاری شده را در کنار ساختمان دولت منفجر کرد و سپس در کمپ جوانان حامی حزب کارگر، ۶۹ نفر را به قتل رساند. او در بخشی از توضیحاتی که در دادگاه ارائه داد گفت: «برخی افراد برای زنده ماندن به او التماس کرده بودند.»
 
بریویک توضیح داد که پیش از کشتن نخستین قربانی، صدها صدا در ذهنش به او ندا داده بودند که این کار را نکن: «ولی من در نهایت تردید را کنار گذاشتم و با کشیدن ماشه و شلیک به سمت دو نفر، کار را شروع کردم.» او همچنین به قاضی پرونده گفت: «به اقدام خود اعتراف می‌کنم، اما گناهکار نیستم. من این کار را برای دفاع از خود انجام دادم.»
 
در این میان، آنچه برای ناظران خارجی مهم‌تر به نظر می‌رسد، دقت دستگاه قضایی نروژ در رعایت حقوق متهم است. متهم در دوران بازداشت، مورد بدرفتاری قرار نگرفته و در جریان دادگاه نیز توانسته است آزادانه دیدگاه‌هایش را مطرح کند.
 
پیشتر، یک گروه از کارشناسان درمانی، برویک را «بیماری مبتلا به شیزوفرنی» تشخیص داده بودند. هرچند که خود او تشخیص روانشناسان را «تحقیرآمیز» تلقی کرده و تاکید کرده بود که از سلامت روحی برخوردار است. در مقابل، گروه دیگری از روانشناسان او را سالم تشخیص دادند و بر این نظر بودند که دادگاه می‌تواند او را محاکمه کند. اگر دادگاه تشخیص دهد متهم در زمان ارتکاب جرم از سلامت روحی برخوردار نبوده است، او را به یک درمانگاه روانی منتقل می‌کنند و به این ترتیب محاکمه کیفری وی متوقف خواهد شد.
 
واکنش مردم
 
در این مدت، دولت و رسانه‌های نروژ تلاش کرده‌اند تا از رشد احساس‌های انتقام‌جویانه علیه متهم یادشده جلوگیری کنند. به نظر می‌‌‌رسد این تلاش موفقت‌آمیز نیز بوده است، به گونه‌ای که تا به امروز جلسه‌های دادگاه با حضور خانواده قربانیان، در کمال آرامش برگزار شده است. در همین زمینه، مادر یکی از قربانیان در مورد فضای حاکم در جلسه‌ دادگاه به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته است: «ما می‌خواهیم جلسه‌های دادگاه با رعایت احترام برگزار شود.»
 
این مادر که فرزند ۱۷ ساله خود را در جریان حملات بریویک از دست داده است در ادامه صحبت‌هایش تاکید کرده است: «اگر در جلسه‌های دادگاه، فریاد خشم و فحاشی بلند می‌شد، ما تماشاگر یک سیرک می‌شدیم. درحالی که ما خواستار برگزاری یک دادگاه ‌عادلانه‌ایم و این شیوه برقراری عدالت در نروژ است.»
 
کنت سولبرگ، همکار روزنامه داگ بلادت: این نوع رفتار، به باورها و اصولی که ما به آن اعتقاد داریم بر می‌گردد. هرکسی، صرف نظر از اینکه مرتکب چه جرمی شده باشد، این حق را دارد که از محاکمه‌ای عادلانه برخوردار باشد. در این باره، من فکر می‌کنم که همه مردم نروژ با من هم‌عقیده‌اند.
 
توماس اریکسون، استاد مردم‌شناسی در دانشگاه اسلو است. او در مورد رفتار آرام ۲۵۰ نفر حاضر در جلسه دادگاه به آسوشیتدپرس گفت: «مردم در اسکاندیناوی، زیاد احساس‌های خود را بروز نمی‌دهند و در کل مردمانی تودار و بامدارا هستند. نظم حاکم در جلسه‌های دادگاه نشان می‌دهد که حاضران خواهان این هستند که “ارزش‌های نروژی” را پاس بدارند. آنها با احترام به دادگاه، در برابر بریویک از ارزش‌های خود دفاع می‌کنند. حتی وقتی در یکی از مصاحبه‌هایم او را احمق خطاب کردم، ایمیل‌های اعتراضی به دستم رسید با این مضمون که لازم است در مورد او با احترام حرف بزنیم.»
 
در همین زمینه من با کنت سولبرگ، همکار روزنامه «داگ بلادت» به عنوان یک شاهد عینی گفت‌وگو کردم. در روز حادثه او در محل کار خود در کنار وزارت انرژی و ساختمان دولت حضور داشته است که یکهو انفجار موجب شکستن شیشه‌های ساختمان محل کارش می‌شود. کنت می‌گوید: «ماه ژوئیه، زمان مرخصی است و بسیاری از افراد به سفر می‌روند. من هم فقط نیم ساعت به پایان کارم باقی مانده بود و آماده رفتن به خانه بودم که انفجار رخ داد. من خودم را روی زمین انداختم، اما به ظاهر شیشه‌ها قبل از من روی زمین پخش شده بودند. با این همه، شانس آوردم که آسیب جدی ندیدم. در محلی که انفجار رخ داد، تونل‌های زیر زمینی قرار داشتند. خالی بودن زمین محل انفجار، موجب شد تا نیمی از قدرت تخریب گرفته شود. اگر این تونل‌های زیرزمینی نبودند، قدرت تخریبی انفجار بیش از این بود و من نیز شاید مرده بودم.»
 
 
او از این حادثه، به عنوان تجربه‌ای وحشتناک و تلخ برای تمامی مردم نروژ یاد می‌کند و درباره واکنش‌های نخستین مردم پس از انفجار، اینطور برایم توضیح می‌دهد: «اولین واکنش، فقط گیجی ناشی از انفجار بود. بعد در خیابان گروهی را دیدم که گریه می‌کردند و گروهی نیز وحشت‌زده و زخمی شده بودند. وضعیت شهر، شبیه وضعیت جنگی بود.»
 
از او می‌پرسم اگر یک تندروی مسلمان دست به چنین کاری زده بود واکنش‌ها چگونه بود؟ او در پاسخم می‌گوید: «اگر این اتفاق می‌افتاد، به طور قطع شاهد واکنش‌های تند احزاب دست راستی بودیم و وضعیت برای مهاجران دشوارتر می‌شد.»
 
خواست محاکمه منصفانه
 
برای برخی از افراد، عملکرد سیستم قضایی نروژ و رفتار پلیس این کشور با عامل حادثه، موجب تعجب شده است. کنت سولبرگ، عملکرد دستگاه قضایی کشورش را در این زمینه قابل تقدیر می‌داند و معتقد است این مسئله باید جدا از جنایت وحشت‌آور این مرد ارزیابی شود: «این نوع رفتار، به باورها و اصولی که ما به آن اعتقاد داریم برمی‌گردد. هرکسی، صرف نظر از اینکه مرتکب چه جرمی شده باشد، این حق را دارد که از محاکمه‌ای عادلانه برخوردار باشد. در این زمینه، من فکر می‌کنم همه مردم نروژ با من هم‌عقیده‌اند. این را نیز در نظر بگیرید که ممکن بود من جانم را بر اثر این حمله از دست بدهم.»
 
از کنت می‌پرسم چه انتظاری از دستگاه قضایی نروژ برای مجازات اندرش بریویک دارد و آیا هیچ وقت این احساس را داشته است که باید از این فرد انتقام بگیرند؟ او در پاسخ می‌‌گوید: «من فقط خواستار این هستم که او نتواند برای جامعه ایجاد تهدید کند و افکار پلیدش را عملی سازد. همچنین امیدوارم این حادثه موجب نشود شرایط به گونه‌ای تغییر کند که سیاستمداران، شجاعت خود را برای رفت و آمد بدون محافظ در میان مردم از دست بدهند.»
 
اگر دادگاه، بریویک را مجرم تشخیص دهد، این تروریست نروژی که ۷۷ نفر را به کام مرگ فرستاده است، در نهایت به ۲۱ سال زندان محکوم خواهد شد. در غیر این صورت، همچون یک بیمار روانی در یک مرکز درمانی تحت معالجه قرار می‌گیرد.
 
پانویس:
روز چهارشنبه ۲۵ آوریل، آندرس بریویک در جلسه دیگری از  دادگاهش، شعر «بچه‌های رنگین‌کمان» که در مدارس خوانده می‌شود را شعری «کمونیستی» و مروج «چندفرهنگی» قلمداد کرد. در مخالف با این موضع‌گیری، همان روز هزاران نفر در اسلو و دیگر شهرهای نروژ در خیابان‌ها گرد آمدن و این قطعه را همسرایی‌ کردند.