دانشجویان واحد علوم و تحقیقات تهران دانشگاه آزاد یکشنبه ۹ دی به اعتراض خود ادامه دادند. یک خودرو در محوطه دانشگاه، معترضان را زیر گرفت. دادستان ایران هم در میان معترضان حاضر شد و گفت: احتمال اینکه حادثه واژگونی اتوبوس «عمدی» باشد، وجود دارد.

تجمع دانشجویان دانشگاه آزاد – واحد علوم و تحقیقات تهران- ۹ دی ۱۳۹۷

در تهران صدها دانشجوی واحد علوم و تحقیقات برای دومین روز پیاپی در محوطه دانشگاه تجمع کردند. آنها یکصدا خواستار استعفای علی‌اکبر ولایتی، رئیس دانشگاه آزاد شدند. همزمان با تجمع دانشجویان، یک خودرو شخصی معترضین را زیر گرفت. در جریان این حادثه چند تن از دانشجویان مصدوم شدند.

دانشجویان معترض شعار دادند: «ولایتی، ولایتی/ تو مسئول جنایتی» و «قاتل بیا بیرون».

به گفته معترضان خودرویی که دانشجویان را زیرگرفت، متعلق به رئیس دانشگاه آزاد واحد تحقیقات است. معاون فرهنگی این دانشگاه اما به فاصله کوتاهی تعلق خودرو به محمد‌مهدی طهرانچی را تکذیب کرد و گفت که «مگر فقط همین یک دستگاه خودرو در دانشگاه وجود دارد».

ابراهیم کلانتری زیرگرفتن دانشجویان را «ساختگی» و اقدامی «برای ملتهب کردن فضا» خواند.

در ویدئوهایی که از تجمع امروز دانشجویان در محوطه دانشگاه منتشر شد، عمدی بودن حرکت خودرو به سمت دانشجویان مشخص است.

  • این ویدئو را در ادامه ببینید:

پس از این حادثه محمد‌جعفر منتظری دادستان کل جمهوری اسلامی در جمع دانشجویان معترض حاضر شد. معترضان با خشم از او خواستند که در باره زیرگرفتن دانشجویان با خودرو طهرانچی، رئیس دانشگاه، توضیح دهد.

یکی از دانشجویان خطاب به منتظری گفت: چرا مسئولان دانشگاه طی دو روز گذشته در جمع معترضان حاضر نشده‌اند؟

او با بیان اینکه «طهرانچی، رئیس دانشگاه نزدیک بود من را هم زیر بگیرد»، گفت: اگر امروز صبح التماس نمی‌کردیم، راننده همان اتوبوس‌های قدیمی را که رنگ کردند و به دروغ می‌گویند تعمیر شده، روشن می‌کرد و دانشجویان را سوار می‌کرد».

این دانشجوی زن از دادستان خواست که اگر اتوبوس‌ها تعمیر یا تعویض شده‌اند، «قسم بخورد» که این اقدام صورت گرفته است.

منتظری هم به دانشجویان معترض گفت که «آرامش خود را حفظ کنند و اجازه بدهند همه بررسی‌ها از مسیر قانونی پیگیری شود».

به گفته دادستان کل جمهوری اسلامی، دستورات ویژه برای بررسی جزئیات این حادثه صادر شده و با مقصرین در هر مقامی برخورد خواهد شد.

اتوبوس حامل دانشجویان دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات تهران ۱۲ ظهر سه شنبه چهارم دی واژگون شد و با پایه بتنی تأسیسات آب برخورد کرد.

بر اثر این حادثه ۱۰ تن کشته شدند؛ راننده اتوبوس، هشت دانشجو و پدر یکی از آنها که برای شرکت در جلسه دفاع پایان‌نامه دخترش به دانشگاه رفته بود. ۲۷ دانشجوی دیگر نیز مجروح شدند. ۷ تن از آنها در مراقبت‌های ویژه بستری هستند.

مقام‌های دانشگاه آزاد پس از این حادثه اعلام کردند؛ کمیته ویژه‌ای برای بررسی موضوع تشکیل داده و ۵ تن از مدیران و معاونان واحد علوم و تحقیقات را اخراج کرده‌اند.

دانشجویان این دانشگاه اما خواستار استعفای رئیس دانشگاه علوم و تحقیقات و علی‌اکبر ولایتی، رئیس دانشگاه آزاد هستند.

آنها در تجمع امروز نیز علیه ولایتی شعار دادند و او را «مسئول جنایت» نامیدند. یکی از دانشجویان معترض هم گفت: تجمع دانشجویان تا زمانی که پاسخی نگیرند، ادامه خواهد داشت.

یک دانشجوی دیگر در حضور منتظری، خواستار تشکیل شورای صنفی دانشجویان به منظور جلوگیری از تکرار حوادث مشابه شد.

دانشگاه آزاد اسلامی به تشکل‌های مستقل صنفی و سیاسی دانشجویان اجازه فعالیت نمی‌دهد.


در همین زمینه: