يک سازمان مين‌روبی در افغانستان اعلام کرد که هنوز هم ۵۸۰ کيلومترمربع منطقه آلوده به مين زمينی در اين کشور وجود دارد که پاک‌سازی آن به بيش از ۱۰ سال زمان نياز دارد.

اين موضوع برخلاف پيمان اتاوا است که برپايه آن افغانستان تعهد کرده بود تا سال ۲۰۱۳،‌ عاری از مين‌های زمينی شود.

محمد شهاب حکيمی،‌ از مسئولان مؤسسه مين‌روبی ام‌دی‌سی،‌ در يک نشست خبری در کابل گفت که در حال حاضر حدود ۵۸۰ کيلومترمربع زمين آلوده به مين و سرگلوله‌های منفجرنشده در افغانستان وجود دارد که خنثی‌سازی آن به زمان و کمک‌های مالی بين‌المللی نياز دارد.

وی گفت: “اگر ديگر مين و سرگلوله استفاده نشود و کمک‌های بين‌المللی ادامه يابد اميدواريم تا ۱۰ سال آينده افغانستان را کشوری عاری از مين اعلام کنيم.”

در افغانستان هر ماه به‌طور متوسط ۴۰ تن بر اثر برخورد با مين‌های ضد نفر و سرگلوله‌های منفجرنشده،‌ جان خود را از دست می‌دهند

اما با اين‌که افغانستان پيشرفت‌های زيادی در زمينه مين‌روبی داشته است جنگ در اين کشور همچنان ادامه دارد و هنوز هم از جمله خطرناک‌ترين مناطق جهان از نظر مين‌های زمينی و سرگلوله‌های منفجرنشده به‌شمار می‌رود.

بر پايه آمار موجود هر ماه به‌طور متوسط ۴۰ تن بر اثر برخورد با مين‌های ضد نفر و سرگلوله‌های منفجرنشده،‌ جان خود را از دست می‌دهند.

ابيگيل هارتلی،‌ مسئول اداره هماهنگی مين‌روبی در سازمان ملل متحد نيز در سخنانی گفت که مبارزه با مين‌ها در افغانستان به هماهنگی قوی نياز دارد.

هارتلی افزود: “سازمان ملل به تعهدات خود برای ادامه برنامه مين‌روبی در افغانستان پايبند است و ما در انتظار آخرين دهه برای پايان مشکل مين‌ها در افغانستان هستيم.”

برخی از مؤسسات مين‌روبی در افغانستان نگران هستند که با خروج نظاميان بين‌المللی تا پايان سال ۲۰۱۴،‌ کمک‌های بين‌المللی برای پشتيبانی از برنامه مين‌روبی در اين کشور با کاهش روبه‌رو شود.

مسئول اداره امور هماهنگی مين‌روبی سازمان ملل نيز از کشورهای کمک‌کننده خواست تا کمک‌های خود برای مبارزه با مين در افغانستان را کاهش ندهند.