وزير بهداشت افغانستان اعلام کرد که در سال ۱۳۹۰ خورشيدی،‌ بيش از ۱۰ هزار تن در اين کشور بر اثر بيماری سل جان باخته‌اند.

شمار مبتلايان به اين بيماری در سال گذشته خورشيدی،‌ بيش از ۵۳ هزار تن اعلام شده است که ۶۶ درصد آنان زنان بوده‌اند.

دکتر ثريا دليل،‌ وزير بهداشت افغانستان روز دوشنبه ۱۵ اسفند، در سخنانی به‌مناسبت روز جهانی مبارزه با بيماری سل در کابل گفت که بالا رفتن سطح آگاهی مردم نسبت به اين بيماری و توسعه خدمات درمانی باعث کاهش شمار مبتلايان و جان‌باختگان شده است.

وزير بهداشت افغانستان گفت که شمار جان‌باختگان ناشی از اين بيماری در سال ۱۳۹۰،‌ حدود ۹ درصد کاهش را نسبت به سال ۱۳۸۹‌ نشان می‌دهد.

در سال ۱۳۸۹،‌ نزديک به ۱۱ هزار تن از افراد مبتلا به سل در اين کشور جان خود را از دست داده بودند.

وزير بهداشت افغانستان گفت که شمار جان‌باختگان ناشی از اين بيماری در سال ۱۳۹۰،‌ حدود ۹ درصد کاهش را نسبت به سال ۱۳۸۹‌ نشان می‌دهد

به گفته دکتر دليل،‌ وزارت بهداشت افغانستان در سال گذشته خورشيدی بيش از ۲۸ هزار فرد مبتلا به سل در ۱۱۹۷ مرکز درمانی به‌طور رايگان تحت پوشش خدمات درمانی قرار داده است.

وزير بهداشت افغانستان از فقر اقتصادی،‌ زايمان‌های پی در پی،‌ ازدواج‌های زودهنگام و در تماس بودن با افراد مبتلا،‌‌ به‌عنوان عوامل عمده ثبت شمار بالای زنان مبتلا به اين بيماری در اين کشور نام برد.

سل يک بيماری ميکروبی و قابل انتقال است که توسط يک باکتری به‌وجود می‌آيد و معمولأ ريه‌ها را دچار می‌کند.

بر پايه آمار سازمان بهداشت جهانی،‌ سالانه حدود ۹ ميليون نفر در سراسر جهان به بيماری سل مبتلا می‌شوند که حدود دو ميليون تن از آنان بر اثر شدت بيماری جان خود را از دست می‌دهند.

بر پايه اطلاعات وزارت بهداشت افغانستان،‌ اين کشور يکی از جمله ۲۲ کشور جهان است که بيشترين شمار افراد مبتلا به سل را دارد.