پرونده جمال خاشقجی کماکان خبرساز است. رسانه‌های ترکیه جزئیات جدیدی از قتل او ارائه داده‌اند. مقام‌های ناشناس ترک در افشاگری‌هایشان مدعی شده‌اند که عربستان به دنبال دسترسی به تلفن همراه خاشقجی است.

اعتراض به قتل جمال خاشقجی در واشنگتن ـ بسیاری بن سلمان را آمر اصلی می‌دانند

جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی سه‌شنبه دوم اکتبر / ۱۰ مهر به کنسولگری عربستان سعودی در استانبول مراجعه کرده بود که گواهی تجرد بگیرد اما دیگر بازنگشت. یک تیم ۱۵ نفره از عربستان او را در کنسولگری به قتل رساندند. دادستانی سعودی پذیرفته که روزنامه‌نگار منتقد با طرح قبلی به قتل رسیده است.

روزنامه دولتی صباح ترکیه یکشنبه چهارم نوامبر / ۱۳ آبان به نقل از مقام‌های رسمی ناشناس گزارش داد که جسد جمال خاشقجی پس از قطعه‌قطعه‌شدن در کنسول‌گری سعودی در استانبول با چمدان به اقامتگاه محمد عتیبی، کنسول عربستان منتقل شده است.

به گفته منابع روزنامه صباح، ماهر مطرب، صلاح طبیقی و ذعار حربی سه عضو اصلی در تکه‌تکه‌کردن پیکر بی‌جان خاشقجی و خارج کردن آن از کنسول‌گری بودند.

مطرب یکی از دستیاران نزدیک محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی است. طبیقی نیز ریاست شورای علمی پزشکی قانونی سعودی را برعهده دارد و سرهنگ ارتش است. حربی نیز سال گذشته به دلیل «شجاعت» در دفاع از کاخ بن سلمان در جده به مقام ستوانی در گارد سلطنتی عربستان ارتقاء یافت.

پیکر بی‌جان خاشقجی هنوز پیدا نشده است. ترکیه از عربستان خواسته تا محل آن را افشا کند. یاسین آکتای، مشاور اردوغان و از دوستان خاشقجی به روزنامه ترکیه‌ای «حریت» گفته: «بنا به آخرین اطلاعاتی که داریم، جسد را تکه‌تکه کردند تا راحت‌تر آن را [در ماده‌ای] حل کنند و از بین ببرند».

ماجرای تلفن همراه

یک مقام امنیتی ترکیه یکشنبه به شرط ناشناس‌ماندن به شبکه خبری «الجزیره» گفت که فایل صوتی مربوط به قتل خاشقجی نشان می‌دهد قاتلان او به دنبال تلفن همراهش بوده‌اند.

به گفته این مقام امنیتی، قاتلان پس از کشتن روزنامه‌نگار منتقد درمی‌یابند که او تلفن همراهش را در اختیار ندارد و هراسان به دنبالش می‌گردند.

خاشقجی پیش از ورود به سفارت تلفن همراهش را در اختیار نامزدش قرار داده بود.

بر اساس گزارش الجزیره، همه مقام‌های عربستانی در مذاکراتشان با همتایان ترک خواستار بازگرداندن تلفن همراه خاشقجی به ریاض و بررسی آن بوده‌اند. ترکیه این درخواست را نپذیرفته است.

مقام ترک افزوده که آنکارا معتقد است اطلاعات مهمی روی تلفن همراه خاشقجی وجود دارد.

این افشاگری‌ها با فاصله کمی از انتشار یادداشت رجب طیب اردوغان،‌ رئیس‌جمهوری ترکیه در روزنامه واشنگتن‌پست صورت می‌گیرد. اردوغان جمعه دوم نوامبر / ۱۱ آبان در یادداشت خود دستور قتل را به «بالاترین سطوح» حکومت سعودی مربوط دانست.


در همین زمینه