آیتاللهها که تاکنون از سلطه اسلام سیاسی نفع میبردهاند و همچنان میبرند، مدام نگرانتر میشوند. رئیس شورای حوزه علمیه استان تهران در سخنانی گفته است که تهاجم به نهاد مرجعیت، تهاجم به اساس شیعه است. علی اکبر رشاد به طلبهها هشدار داده که ظهور آخوندهای فوکول و کراواتی حوزه را تهدید میکند.
سخنرانی حسن رحیمپور ازغدی در گردهمایی ۲۵ مرداد طلبهها در مدرسه فیضیه قم زنگ خطری برای مرجعیت شیعه بود. دعوا بر سر تعداد مراجع و انفعال آنهاست که در نظر منتقدان در «فقه جواهری» که همانا صدور احکامی درباره نجاست و طهارت است، جلوهگر شده. ناصر مکارم شیرازی روز گذشته در صدد پاسخگویی برآمده بود. اکنون علی اکبر رشاد، رئیس شورای حوزه علمیه استان تهران هم در سخنانی در مصلی حرم عبدالعظیم در ادامه این مشاجره گفته است:
«تهاجم به نهاد مرجعیت به هر بهانهای تهاجم به اساس حوزه است و بلکه به تبع آن، تهاجم به اساس تشیع است. کسانی به بهانههایی به مرجعیت حمله میکنند، این حملات بر اساس اهداف مشخصی است و همانند دیگر توطئهها ممکن است از آن سوی مرزها هدایت شود و چنین است.»
رئیس شورای حوزه علمیه استان تهران به آخوندها هشدار داده که عبا و عمامه «یونیفورم» نیست که بتوان آن را به دلخواه از تن درآورد و دوباره پوشید:
«تصور نکنیم لباس روحانی یک یونیفورم شغلی است که وقتی مسجد میرویم لباس بر تن کنیم و اگر به خیابان میآییم به بهانه آزار و اذیت لباس نداشته باشیم. یکی از آفات عظیم که هماکنون حوزه علمیه را تهدید میکند ظهور روحانیون فوکولی و کت و شلواری است: تجربه تلخی که در عالم مسیحیت اتفاق افتاد.»
رشاد علاوه بر پدیده «آخوندآزاری» در ایران، احتمالاً به پروتستانتیسم فرهنگی در جهان مسیحی اشاره میکند که واسطهای شد میان الاهیات مسیحی و فلسفه جدید. بعد از مشروطیت در ایران هم کسانی مانند احمد کسروی و علی دشتی که در حوزههای علمیه تحصیل کرده بودند لباس آخوندی را از تن درآوردند و با تکیه بر «اشرافیت بافرهنگ»، تلاش کردند به هویت ایرانی سکولار شکل دهند.
رئیس شورای حوزه علمیه تهران یادآوری کرد که تا زمانی که علوم انسانی اسلامی در حوزه های علمیه تولید نشود شریعت بر جامعه تسلط کامل پیدا نمیکند:
«علوم انسانی فعلی، علوم انسانی سکولار است. زیرا روح دانشها و مبانی آنها سکولاریستی است. اگر بخواهیم شریعت همه شئون اسلامی جامعه را اداره کند باید علوم انسانی اسلامی تولید کنیم و تولید علوم انسانی اسلامی جز شأن حوزه نیست و کسانی در حوزه میتوانند تولید علم کنند که مجتهد بوده و صاحب مبنا باشند.»
صادق زیباکلام، استاد علوم سیاسی در آبان ۹۲ در مناظرهای بر سر علوم انسانی اسلامی گفته بود:
«با وجود همه تلاشهایی که در زمینه علوم انسانی اسلامی صورت گرفته امروز حتی یک خط با عنوان علوم انسانی اسلامی نداریم و این خودش بالاترین دلیل امتناع وجود علوم انسانی است.»
حسن رحیم پور ازغدی که خود از مدافعان اصلی علوم انسانی اسلامی است نیز گفته بود تنها دستاورد فکری حوزویان در زمینه علوم انسانی اسلامی ساختن ساختمانهای مذهبی است.
بیشتر بخوانید: