پس از مذاکرات وزيران برق و انرژی ايران و سوريه يک قرارداد جديد برقی بين اين دو کشور امضا شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، با توافق ايران و سوريه، قرارداد و موافقت نامه بلندمدت ۱۰ سال با شرکت ايرانی مپنا برای ارائه برخی از خدمات فنی و مهندسی در تهران امضا شد.

گروه مپنا بايد خدمات سرويس و نگهداری، تأمين قطعات تبديلی پروژه‌های گسترش نيروگاه‌های جندر، تشرين و سويديه، آموزش کارکنان، نظارت و ارايه خدمات لازم به‌منظور راه‌اندازی واحدهای توليد برق در نيروگاه‌ها را تا يک دهه در اختيار طرف سوری بگذارد.

روز گذشته، ۲۶ بهمن‌ماه، مجيد نامجو و عماد خميس وزيران برق و انرژی ايران و سوريه دو کشور قراردادی به منظور ساخت نيروگاه ۴۵۰ مگاواتی به نام “سويديه” امضا کردند.

قرار است اين واحد نيروگاهی در مدت ۲۸ ماه طراحی، ساخت، نصب و راه‌اندازی شود.

همچنين قرار است در جوار ساخت اين نيروگاه برق يک پالايشگاه گاز به‌منظور تأمين انرژی مورد نياز نيروگاه سويديه توسط گروه مپنا ساخته شود.

جمهوری اسلامی ايران قصد دارد با مذاکره با سوريه، عراق و لبنان “بزرگ‌ترين شبکه برق جهان اسلام” را راه‌اندازی کند

از سوی ديگر امروز سند نقشه راه بلند مدت انرژی بين ايران و سوريه امضا شد که با امضای اين سند همکاری بين دو کشور در زمينه توسعه همکاری‌های اقتصادی به‌ويژه در صنايع برق فراهم می‌شود.

نصب و راه اندازی ۲۰ واحد از توربين‌های برق بادی در سوريه با ظرفيت حدود ۵۰ مگاوات توسط گروه ايرانی مپنا از ديگر توافق‌های برقی دو کشور در نشست تهران است.

جمهوری اسلامی ايران قصد دارد با مذاکره با سوريه، عراق و لبنان “بزرگ‌ترين شبکه برق جهان اسلام” را راه‌اندازی کند.

مذاکرات و توافق‌های روز گذشته و امروز در چارچوب ايجاد چنين شبکه‌ای عنوان شده است.

ايران با راه‌اندازی خط انتقال کرخه- العماره روزانه يک‌هزار مگاوات برق به عراق صادر می‌کند که با راه اندازی شبکه مشترک روزانه ۵۰۰ مگاوات برق به سوريه و حدود يک‌صد مگاوات برق به لبنان صادر خواهد کرد.

ساخت نیروگاه سیکل ترکیبی تشرین از سوی شرکت مپنا با دو توربین گازی ۱۶۰ مگاواتی و یک واحد توربین بخار ۱۶۰ مگاواتی در ۵۰ کیلومتری جنوب شرقی دمشق که قرارداد آن در سال ۱۳۸۶ منعقد شد نخستين مشارکت ايران و سوريه در زمينه برق بود.

جمهوری اسلامی ايران در حالی روابط اقتصادی خود با سوريه را گسترش می‌دهد که هم خود و هم سوريه تحت تحريم‌های شديد اقتصادی از سوی کشورهای غربی قرار دارند.

۲۲ آذرماه سال جاری نيز مجلس ايران لایحه‌ موافقتنامه‌ تجارت آزاد میان ایران و سوریه را تصویب کرد.

همچنين دولت ايران چندی پيش تصميم گرفت برای صادرات کالاهای سوريه به ايران تخفيف گمرکی ۶۰ درصدی قائل شود.

حامد حسن، سفير سوريه در ايران در همين رابطه گفت: “دو کشور ايران و سوريه در شرايط تحريم اقتصادی می‌توانند از يکديگر حمايت کنند.”

با وجود اين همکاری‌ها سفير سوريه در ايران گفت سطح روابط تجاری ميان ايران و سوريه مناسب نيست و اظهار اميدواری کرد که با اجرای کامل توافقنامه تجارت آزاد ميان دو کشور، همکاری اقتصادی ايران و سوريه به رقم بالايی برسد.