برگردان رمان “راسته کنسروسازی” يکی از پرفروش‌ترين رمان‌های جان‌ اشتاين‌بک برای دريافت مجوز به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سپرده می‌شود.

رمان راسته‌ کنسرو‌سازی يکی از پرفروش‌ترين رمان‌های راوی زادگاه جان‌ اشتاين‌بک، نويسنده به‌نام آمريکايی منتشرشده در سال ۱۹۴۵ با ترجمه مهرداد وثوقی است که از سوی نشر مرواريد طی هفته‌ جاری برای دريافت مجوز به وزارت ارشاد می‌رود.

مهرداد وثوقی که پيش از اين دو رمان گذرنامه و قرار ملاقات از هرتا مولر، برنده جايزه ادبی نوبل را برای نشر مرواريد ترجمه‌ کرده در گفت‌وگو با خبرگزاری کار ايران (ايلنا)، گفت: “۳۰ تا ۴۰ درصد از داستان‌های اين کتاب در شهر مونتری ايالات کاليفرنيا؛ زادگاه نويسنده رخ داده است.”

وی افزود: “پس از آن که رمان راسته‌ کنسرو‌سازی در دنيا شناخته شد نام خيابانی که نويسنده به آن اشاره کرده بود به خيابان “کنسروسازی” تغيير نام داد.

هنری فاندا در فيلم خوشه‌های خشم

اين مترجم به رمان‌های خوشه‌های خشم، موش‌ها و آدم‌ها و شرق بهشت معروف‌ترين و پرطرفدارترين رمان‌های جان اشتاين‌بک در ايران اشاره کرد و گفت: “همواره اشتاين‌بک در برخی از داستان‌های خود با طنزی تلخ به مشکلات اجتماعی نگاه می‌کند.”

به گفته وی: “جان اشتاين‌بک که در زمان خود اشاره‌های روشنی به بحران‌های اقتصادی آمريکا دارد با هدف قراردادن دردهای مشترک جامعه‌های بشری، امکان جهانی شدن را به‌دست آورده است.”

وثوقی در مورد کتاب‌های اين آمريکايی برنده جايزه نوبل ادبيات در ايران گفت: “کتاب‌های جان اشتاين‌بک يکی از شناخته‌شده‌ترين و پرخواننده‌ترين نويسندگان قرن بيستم آمريکا در ايران تاکنون به‌صورت اندک منتشر شده و از انتشار برخی از اين آثار، نزديک به ۱۰ تا ۲۰ سال سپری می‌شود.”

اين نويسنده آمريکايی در سال ۱۹۶۲ برنده جايزه نوبل ادبيات شد. از مشهورترين آثار او می‌توان به موش‌ها و آدم‌ها (۱۹۳۷) و کتاب برنده جايزه پوليتزر، خوشه‌های خشم (۱۹۳۹) اشاره کرد که هر دو اين کتاب نمونه‌هايی از زندگی طبقه کارگر آمريکا و کارگران مهاجر در دوره رکود اقتصادی بزرگ اين کشور هستند.

اشتاين‌بک از همان نخستين داستان‌های کوتاهش از طبقات ضعيف و ناتوان جانبداری و پشتيبانی می‌کرد.

در سال‌های پايانی دهه ۲۰ ميلادی که ايالات متحده درگير ورشکستگی و نابسامانی‌های بزرگ اقتصادی و اجتماعی بود شمار افراد مستمند بسيار بود که بخش انبوهی از اين طبقه کارگران فصلی مزارع بودند.

از سوی ديگر او با دنيای سينما نيز همکاری می‌کرد و در اين وادی نيز در مقام نويسنده فيلم‌نامه، همانند رمان‌هايش نقش شايانی در جامعه بر جای نهاد.

در ۱۹۳۹ رمان موش‌ها و آدم‌ها با بازی به‌ياد ماندنی لون چانی در نقش لنی به‌نمايش در آمد و يک سال بعد جان فورد خوشه‌های خشم را بر روی پرده سينما و با بازيگری خيره‌کننده هنری فوندا جان بخشيد.

در سال‌های پيش از انقلاب ايران رضاميرلوحی، فيلم‌ساز ايرانی نيز بر اساس رمان موش‌ها و آدم‌ها فيلم تپلی را با بازی همايون و مرتضی عقيلی ساخت که مورد توجه سينمادوستان قرار گرفت.