یکشنبه ۱۳ مه/ ۲۳ اردیبهشت ماه، پنج روز پس از اعلام خروج آمریکا از برجام، مجلس خبرگان رهبری در بیانیه‌ای خواستار عذرخواهی حسن روحانی از مردم شده بود. در این مورد هم رئیس جمهوری اسلامی مانند ماجرای انسداد تلگرام به حکم قضایی، به جای آنکه خودش پاسخ دهد دست به دامان «شورای اطلاع‌رسانی دولت» شد. در بیانیه شورای اطلاع‌رسانی دولت که دوشنبه ۲۴ اردیبهشت منتشر شده، دولت روحانی می‌گوید نه رئیس جمهور، بلکه آن‌ها که «طلبکارانه به دستاوردهای ملی» می‌تازند باید عذرخواهی کنند.

۲۲ اسفند ۹۶: حسن روحانی در افتتاحیه چهارمین اجلاسیه دوره پنجم مجلس خبرگان رهبری

در بیانیه‌ دوشنبه ۲۴ اردیبهشت «شورای اطلاع‌رسانی دولت»، روحانی بدون آنکه مستقیماً با رهبر جمهوری اسلامی درگیر شود، خبرگان رهبری و جریان‌های وابسته به آن را به هم‌صدایی با آمریکا و اسرائیل متهم کرده است:

«رئیس جمهور فعلی آمریکا مدعی است در جریان برجام کاملاً متضرر شده است و ایران را کشوری می‌داند که بدترین توافق را به او تحمیل کرده‌. او خروج از برجام را پاسخی برای تحقیر آمریکا در برابر ایران می‌داند. در چنین شرایط  خطیری که وحدت ملی یک ضرورت است، سوال این است که حمله به دولت و تخریب دستاوردهای کشور که همراه با افزایش قدرت دفاعی و تقویت جایگاه منطقه‌ای ایران به دست آمده، همصدائی با چه جریانی و  ریختن آب به آسیاب چه کسانی است؟»

دولت روحانی از این هم فراتر می‌رود و منتقدان توافق هسته‌ای – در حال حاضر رهبری و به تابعیت از او فرماندهان نظامی ایران، ائمه جمعه، گروهی از نمایندگان ولایتمدار  و دستگاه قضایی‌ – را به «تناقض‌گویی» متهم می‌کند:

«متأسفانه آنان که باید عذرخواه مواضع نادرست خود در گذشته باشند، طلبکارانه به دستاوردهای ملی می‌تازند و حاضر نیستند به این سؤال پاسخ دهند که خسارت‌های تحریم ظالمانه بر ملت ایران چه میزان بوده و برای پیشگیری به موقع از آن خسارت‌ها چه کرده‌اند؟ آنها هیچ گاه حاضر نیستند از ناتوانی خود در ارائه راه‌های جایگزین برجام سخن بگویند و صادقانه بابت رویکرد غلط و کارشکنی‌های خود در روند پیشرفت کشور، از ملت عذرخواهی کنند. آنها در تعارضی آشکار، هم دلواپس حضور آمریکا در برجام بوده‌اند و هم شاکی خروج آمریکا از برجام. مدیریت مسئولانه کشور، عرصه تناقض‌گوئی نیست بلکه نیازمند تصمیم قاطع و عمل شجاعانه است.»

بیانیه مجلس خبرگان رهبری اگرچه به اسم مجلس خبرگان منتشر شده، اما به نظر با هماهنگی تمام اعضا آن تنظیم نشده است. به همین سبب- به گفته آیت‌الله هاشم‌زاده هریسی، یکی از اعضا خبرگان رهبری – اسامی و تعداد افرادی که آن را امضاء کرده‌اند مشخص نبوده است. پیش از این محمود احمدی‌نژاد اعلام کرده بود که مذاکرات محرمانه با آمریکا با عمان زیر نظر آیت‌الله علی خامنه‌ای انجام شده و به این تریبت مسئولیت برجام را متوجه رهبر جمهوری اسلامی کرده بود.

«شورای اطلاع‌رسانی دولت» در بیانیه ۲۴ اردیبهشت با اشاره به محدوده اختیارات دولت در مذاکرات لوزان می‌گوید تمامی مراحل مذاکرات و توافق، در چارچوب قانون اساسی، اختیارات و مسئولیت‌های رئیس جمهور و مصوبات شورای عالی امنیت ملی بوده است. رهبر جمهوری اسلامی در رأس این چارچوب قرار دارد.

بیشتر بخوانید: