خبرگزاری‌های نزدیک به سپاه پاسداران گزارش‌هایی منتشر می‌کنند مبنی بر اینکه آماری که دولت روحانی از نرخ بیکاری ارائه می‌دهد با واقعیت همخوان نیست. محمد باقر نوبخت، سخنگوی دولت روحانی در نشست خبری سه‌شنبه ۱۵ اسفند خود رسانه‌های سپاه را به لجن‌‌پراکنی علیه دولت و تشکیک در اصل نظام متهم کرد.

محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت

خبرگزاری فارس گزارش داده بود که در دولت روحانی ۷۵۰ هزار نفر به جمع بیکاران کشور اضافه شده است. خبرگزاری تسنیم و بسیاری از سایت‌های خبری زنجیره‌ای نزدیک به سپاه خبر افزایش جمعیت بیکاران ایران را به طور گسترده بازتاب می‌دهند. سه‌شنبه ۱۵ اسفند محمد باقر نوبخت، سخنگوی دولت روحانی در نشست خبری هفتگی خود با تکذیب افزایش نرخ بیکاری در ایران رسانه‌های سپاه را متهم کرد که با خبرسازی، اصل نظام را زیر سئوال می‌برند:

«به نظرم این قابل پیگیری است که رسانه‌ای بیاید و در آمار رسمی نظام که صرفاً آمار دولت هم نیست، تشکیک می‌کند و البته این رسانه که می‌گویم و از آن نام نمی‌برم نیز ادعایش به انقلابی‌گری است و صدایش در این زمینه هم بلند است اما عادت به سیاه‌نمایی و تیره و تار نشان دادن اوضاع کشور و لجن‌پراکنی دارد که من حتی میلی به پرداختن به این رسانه و کارهایی که کرده ندارم و وقت این جلسه را به آن اختصاص نمی‌دهم.»

رسانه‌های سپاه از دولت یازدهم تاکنون می‌گویند هرچند دولت روحانی در مهار تورم موفق بوده، اما در ایجاد اشتغال با تکیه بر برجام و جلب سرمایه‌گذاری خارجی شکست خورده است.

رئیس کمیته امداد خمینی  همزمان با اظهارات نوبخت، از افزایش ۵۰ درصدی اشخاص بی‌بضاعت به کمیته امداد در سال جاری خبر داده. به گفته پرویز فتاح در حال حاضر حدود سه میلیون نفر تحت پوشش کمیته امداد هستند و دو میلیون نفر به شکل موردی خدمات دریافت می‌کنند. کمیته امداد تلاش می‌کند درآمد این افراد را به حداقل سطح دستمزد برساند.

اقتصاددانان پیش بینی کرده‌اند که در سال ۱۴۰۰ تعداد بیکاران در ایران به پنج میلیون نفر و در سال ۱۴۰۶ به ۶ میلیون و ۳۵۰ هزار نفر با در نظر گرفتن روند فعلی بازار کار خواهد رسید.

بیشتر بخوانید: