دولت سوريه به معترضان در شهر حمص هشدار داد تا سلاح‌ها را بر زمين بگذارند و تسليم شوند و گرنه بمباران خواهند شد.

به گزارش سی‌ان‌ان، سرهنگ محمد حامد که از ارتش سوريه جداشده گفت اين ضرب‌الاجل ۷۲ ساعته روز يکشنبه داده شده است.

شورای ملی سوريه که مهم‌ترين نهاد اپوزيسيون اين کشور قلمداد می‌شود، اعلام کرده است اين اقدام دولت سوريه باعث به راه افتادن حمام خون در حمص می‌شود.

حمص يکی از مهمترين شهرهای سوريه است که اعتراضات ضددولتی در آن جريان دارد.

سرهنگ محمد حامد گفته است اگر دنيا همچنان بخواهد تماشاگر اوضاع سوريه باشد، قتل‌عام‌های دهه ۸۰ ميلادی تکرار می‌شود. در سال ۱۹۸۲ نظاميان سوريه به دستور حافظ اسد، رئيس‌جمهور وقت سوريه و پدر بشار اسد، رئيس‌جمهور کنونی اين کشور هزاران نفر از مخالفان را کشتند.

در تازه‌ترين درگيری‌ها در سوريه دست‌کم ۲۳ نفر و از جمله پنج کودک کشته شدند، اين تلفات شامل شش نفر در حما، شش نفر در حمص، پنج نفر در ادليب، سه نفر در حومه دمشق و سه نفر در درعا می‌شود

در همين حال مخالفان از روز يکشنبه ۱۱ دسامبر (۲۰ آذر ۱۳۹۰) اعلام اعتصاب سراسری کردند. اين اعتصاب که با نام “اعتصاب کرامت” معرفی شده، برای اخلال در عملکرد دولت سوريه سازماندهی شده است.

مخالفان می‌گويند مردم در حمص و شهرهای مجاور به طور گسترده‌ای به اعتصاب پيوسته‌اند و مغازه‌ها را تعطيل کرده‌اند. اما خبرگزاری رسمی سوريه (سانا) می‌گويد در اين کشور هيچ نشانه‌ای از اعتصاب وجود ندارد و فعاليت عادی بازار ادامه دارد.

آمار تازه کشته‌شدگان در سوریه

در تازه‌ترين درگيری‌ها در سوريه دست‌کم ۲۳ نفر و از جمله پنج کودک کشته شدند. اين تلفات شامل شش نفر در حما، شش نفر در حمص، پنج نفر در ادليب، سه نفر در حومه دمشق و سه نفر در درعا می‌شود.

با ادامه يافتن خشونت‌ها در سوريه، اتحاديه عرب قصد دارد يک نشست فوری در قاهره برگزار کند.

رهبران جهان به طور گسترده سرکوب مردم سوريه را محکوم کرده‌اند و خواهان توقف خشونت عليه مخالفان شده‌اند.

فرانسه نگرانی خود را نسبت به رويدادها در سوريه اعلام کرده و به دولت اين کشور برای راه‌اندازی عمليات نظامی عليه ساکنان شهر حمص هشدار داده است.

اقدامات حکومت بشار اسد، خشم قدرت‌های جهانی را برانگيخته و تحريم‌هايی را علیه این کشور از سوی اتحاديه عرب، اتحاديه اروپا، آمريکا و ترکيه به دنبال داشته است.

سازمان ملل متحد می‌گويد از آغاز اعتراضات در سوريه از بهمن ۱۳۸۹ تاکنون حدود چهار هزار نفر کشته شده‌اند.

تظاهرکنندگان خواهان پايان يافتن حکومت اسد و برگزاری انتخابات دموکراتيک هستند. بشار اسد از سال ۲۰۰۰ تاکنون در قدرت است و پدرش نيز به مدت سه دهه در اين کشور حکومت کرد.