علی فرزات کاريکاتوريست اهل سوريه و هفته‌نامه ويکلی الون نيوز از کشور برمه‌ برندگان جايزه آزادی مطبوعات ٢٠١١ گزارشگران بدون مرز و روزنامه لوموند شدند.

به گزارش تارنمای سازمان گزارشگران بدون مرز، بيستمين دوره مراسم اهدای جايزه آزادی مطبوعات ٢٠١١ شب گذشته در سالن اجتماعات مؤسسه لوموند برگزار شد.

اين جايزه را سازمان گزارشگران بدون مرز و روزنامه لوموند فرانسه با همکاری شبکه تلويزيونی پنج جهانی به برندگان آن اهدا کردند.

در مراسم شب گذشته که در آن چهره‌های فرهنگی و هنری چون پلانتو، کاريکاتوريست معروف روزنامه لوموند و ريشارد بورانژه، بازيگر مطرح سينمای فرانسه شرکت داشتند؛ ژان فرانسوا ژوليارد، دبيرنخست سازمان گزارشگران بدون مرز سخنانی در مورد برندگان جايزه امسال بيان کرد.

ژان فرانسوا ژوليارد گفت: “امسال ما ارج‌گذار روزنامه‌نگار شجاعی هستيم که قربانی سرکوب خشن رژيمی کهنه‌گراست. علی فرزات شايسته‌ اين جايزه است، کاريکاتورهای او حکومتی رو به زوال را نشانه گرفته است و مردم سوريه را برای مطالبه‌ حق آزادی بيان‌شان تشويق می‌کند.”

پلانتو، کاريکاتوريست معروف روزنامه لوموند در سخنان کوتاهی از فرزات به‌عنوان يکی از بزرگ‌ترين کاريکاتوريست‌های خاورميانه نام برد

وی در مورد هفته‌نامه ويکلی الون نيوز برمه، برنده ديگر اين جايزه گفت اين رسانه “هيچ‌گاه در برابر قيچی سانسور سر خم نکرده است.”

ژوليارد افزود: “ويکلی الون نيوز همواره در برابر ديکتاتورهای نظامی در برمه قد افراشته است. اين هفته‌نامه ماهرانه نشان داده است که چگونه می‌توان از تور سانسور رد شد و اطلاع‌رسانی کرد. در اين راه مديران روزنامه و روزنامه‌نگارانش خطرها به جان خريده‌اند.”

جايزه‌ علی فرزات را پلانتو به نيابت از سوی وی دريافت کرد. پلانتو در سخنان کوتاهی از فرزات به‌عنوان يکی از بزرگ‌ترين کاريکاتوريست‌های خاورميانه نام برد.

وی افزود فرزات کسی است که با ديکتاتورها از صدام تا بشار اسد مشکل دارد؛ از سوی صدام تهديد به مرگ شده بود و قذافی و شاه حسين ورود او را به ليبی و اردن ممنوع کرده بودند.

علی فرزات، بامداد پنج‌شنبه سوم شهريورماه در خودروی خود مورد حمله مردان نقاب‌دار قرار گرفت.

مهاجمان محتويات کيف او، به‌ويژه طرح‌ها و ديگر وسايل شخصی وی را دزديدند و به شدت او را مورد ضرب‌وشتم قرار دادند و دست‌های او را خُرد کردند.

دو تن از اعضای هيأت تحريريه‌ هفته‌نامه ويکلی الون نيوز برمه در مراسم جايزه آزادی مطبوعات را دريافت کردند

طرح‌ها و کاريکاتورهای علی فرزات از آغاز جنبش اخير سوريه همواره در صفحه‌های فيس‌بوک مخالفان منتشر شده است.

علی فرزات ۶۵ ساله که متولد شهر حماه است، از طراحان و کاريکاتوريست‌هايی است که مسائل سياسی و اجتماعی را در آثار خود بازتاب داده است.

فرزات حتی پيش از تحولات اخير در کشورش به ديکتاتورهای کشورهای عربی و همچنين سرکوب اسرائيل عليه فلسطينی‌ها در طرح‌های خود می‌پرداخت.

وی که در دهه ۷۰ ميلادی بيشتر طر‌ح‌هايش هر روز در روزنامه تشرين منتشر می‌شد؛ تاکنون بيش از ۱۵ هزار کاريکاتور خود را در روزنامه‌های سوريه، کشورهای عربی و جهان منتشر کرده و هدايت انجمن کاريکاتوريست‌های عرب را نيز بر عهده دارد.

کاريکاتورهای فرزات در روزنامه‌هايی چون لوموند فرانسه نيز منتشر شده است. وی از سال ۲۰۰۰ هفته‌نامه مستقل و انتقادی طنز به نام “الدومری” را منتشر ساخت که به سرعت به يکی از پرفروش‌ترين نشريات سوريه تبديل شد. اين روزنامه از سوی دولت سوريه سه‌بار تعطيل شده است.

در مراسم اهدای جايزه آزادی مطبوعات دو تن از اعضای هيأت تحريريه‌ هفته‌نامه ويکلی الون نيوز شرکت داشتند که با سپاس از جامعه جهانی که آن‌ها را فراموش نکرده است از سوی خود و همکاران‌شان خواهان تلاش بيشتر برای آزادی روزنامه‌نگاران زندانی در برمه و برقراری عدالت برای قربانيان شدند.

دولت برمه، که از پشتيبانی نظاميان اين کشور برخوردار است، اخيرا به اصلاحاتی در اين کشور دست زده است.

دولت برمه افزون بر آزادی چند صد زندانی سياسی، آزادی‌های بيشتری به رسانه‌های اين کشور داده و رئيس بخش سانسور مطبوعات در برمه گفته است سانسور مغاير تعاليم دموکراتيک است و بايد برداشته شود.

امسال در بخش روزنامه‌نگاران جايزه گزارشگران بدون مرز، بهمن احمدی امويی روزنامه‌نگار زندانی از ايران و در بخش رسانه‌های مستقل روزنامه هشت صبح از افغانستان نامزد دريافت جايزه آزادی مطبوعات بودند.

جايزه گزارشگران بدون مرز در سال ١٩٩٢ بنيان گذاشته شد و تاکنون هر سال به يک روزنامه‌نگار مدافع آزادی مطبوعات، و يک رسانه مستقل اهدا می‌شود.

سال گذشته اين جايزه به عبدالرضا تاجيک، روزنامه‌نگار و مدافع حقوق بشر ايرانی اهدا شده بود. رضا علیجانی روزنامه‌نگار ديگر ايرانی نيز در سال ٢٠٠١ برنده اين جايزه شده بود.