مهدی کروبی، یکی از رهبران اعتراضات که از هفت سال پیش تاکنون در حصر خانگی‌ است در نامه‌ای سرگشاده به علی خامنه‌ای، از رهبر جمهوری اسلامی خواسته است که به جای انتقاد از دیگران پاسخگوی اشتباهاتش باشد.

مهدی کروبی از دوم تا ۱۹ مرداد به دلیل شمار پایین ضربان قلب در بیمارستان بستری بود و نهایتاً پزشکان برای رساندن ضربان به ۶۰ در قلب او باطری گذاشتند.
مهدی کروبی

نامه سرگشاده مهدی کروبی به رهبر جمهوری اسلامی ایران را سحام‌نیوز منتشر کرده است. مهدی کروبی خطاب به علی خامنه‌ای می‌نویسد:

«با توجه به میزان حضور و نفوذ‌تان در بالاترین لایه قدرت نظام باید بپذیرید که وضعیت سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی امروز کشور نتیجه مستقیم سیاست‌های راهبردی و اجرایی شماست.»

و سپس نهادهایی را که زیر نظر مستقیم علی خامنه‌ای اداره می‌شوند، بررسی می‌کند:

  • مجلس خبرگان – یک مجلس فرمایشی

چند نکته مهم در نامه مهدی کروبی:

  • این نامه از سِنخ “نصیحه الملوک” است. به “ملک” نصحیت می‌کند که به انصاف و عدالت رفتار کند.
  • بنیاد دید نامه بر ایده انقلاب اسلامی و سهم نویسنده در تحقق آن است.
  • گله نویسنده عدم پایبندی رهبر بر آن ایده، در نظر نگرفتن سهم همه کوشندگان برای تحقق آن و انحراف از “خط امام” است.
  • مردم به مثابه توده‌ای ترسیم شده است که زیر ستم است، باید مورد لطف قرار گیرد وگرنه به جان می‌آید. مردم به عنوان افرادی که فکر می‌کنند و عمل می‌کنند مطرح نیستند.
  • آرزوی نویسنده حل مسائل در چارچوب جمع صاحبان “انقلاب اسلامی” است. به ارکان نظام انتقادی وارد نشده است.

مجلس خبرگان را در عمل به زیر مجموعه دفتر رهبری تبدیل کردید که تنها وظیفه سالانه‌اش ثناگویی است. حضور شما در جایگاه رهبری همراه شد با حذف بخش مهمی از نیروهای انقلاب.

مجلس خبرگان در دور باطلی قرار گرفت و شورای نگهبان که پیش از بازنگری قانون اساسی حتی حق نظارت بر انتخابات خبرگان رهبری را هم نداشت، حیات و ممات این رکن مهم قانون اساسی را به دست گرفت و خروجی آن شد مجلسی فرمایشی که تنها وظیفه سالانه‌اش ثناگویی است.

به‌راستی برخی چه رویاهایی برای خبرگان در سر دارند که برای تحقق آن رویاها همه باید در این مسیر ذبح شوند؟

  • سپاه و بسیح

جنابعالی سپاه و بسیج را وارد فعالیت‌های سیاسی و اقتصادی کردید که نتیجه فاجعه‌آمیز آن این روزها بر همه روشن است.

رفتار سیاسی تعدادی از فرماندهان سپاه نتیجه‌ای جز بی‌ثباتی سیاسی و ایجاد فضای استبدادی و حذف حاکمیت مردم و در نهایت نفی جمهوریت نظام در برنداشته است.

در حوزه اقتصادی انحصارطلبی آنان [سپاه و بسیج] ناشی از حذف مناقصه‌های عمومی، واگذاری‌های غیر قانونی صنایع بزرگ و کلیدی کشور، فساد‌‌های تاریخی آفریده است.

در حوزه امنیت داخلی سپاه بدون هیچ‌گونه نظارت و پاسخگویی کارهای موازی وزارت اطلاعات انجام می‌دهد و متعرض حقوق بنیادین مردم می‌گردد.

خروجی اصرار بر دخالت سپاه در امور سیاسی، فرهنگی، امنیتی و اقتصادی چه بوده است؟ آیا حضرتعالی نباید در قبال خروجی تأسف‌انگیز دخالت‌های سپاه پاسخگو باشید؟

اینجانب بارها در مصاحبه‌ها، صحبت‌ها و نامه‌هایم بر عدم دخالت نهادهای نظامی در سیاست تأکید کردم اما آنها در خرداد ۸۸ کار خود را کردند و من هم هزینه‌های مخالفت‌ علنی‌ام با اسکله‌های غیر قانونی و دخالت‌های سپاه و بسیج در سیاست و اقتصاد را پرداختم.

انتخابات۸۴ در سایه انحصارطلبی افراد پرنفوذ جریان اصلاحات و ضعف وزارت کشور و انفعال دولت اصلاحات در صیانت از آرا مردم، سپاه وبسیج در دوره اول به محوریت فرزند شما در انتخابات به نفع یکی از نامزدها عمل کردند.

  • شورای نگهبان:

فردی نظیر جناب  [احمد] جنتی نزدیک به ۲۵ سال در کسوت دبیری شورای نگهبان، بی‌رحمانه با آبروی افراد بازی‌ کرده است. کند ذهنی، عجول بودن در تهمت زدن به افراد و دست بردن در انتخاب مردم ویژگی منحصر به فرد این عضو کهنسال شورای نگهبان است.

  • حوزه‌های علمیه

برای آبروی روحانیت شیعه از شما می‌خواهم به دخالت نهادهای امنیتی و حکومتی در حوزه‌ها پایان دهید.

حوزه‌ها به پول حاکمیت آلوده شده‌اند و در کنار آنان مراکزی با نام‌های مقدس از بودجه عمومی کشور رقم‌های نجومی دریافت می‌کنند.

  • مهندسی انتخابات

خواستم جلوی آقازاده را بگیرید که نگرفتید و سال ۸۸ دیدید که او در جریان کودتای انتخاباتی چه بلایی سر نظام و انقلاب آورد. اگر در آن روزها امام مجتبی اشکال کرده بودم رأی بیش از پنج میلیون اینجانب در سال ۸۴ و در انتخابات ۸۸ به آمار مضحک ۳۰۰ هزار تنزل پیدا نمی‌کرد در حالی که در سال ۸۴ در یازده استان نفر اول بودم و تنها در استان لرستان ۴۵۰ هزار رای آورده بودم.

[با اشاره به اعلام پیروزی زودهنگام محمود احمدی‌نژاد از سوی رهبر جمهوری اسلامی] فردای انتخابات وقتی مردم در شوک تقلب و مهندسی انتخابات بودند پیام تبریک زودهنگام صادرکردید و برای ماندن او در قدرت همه اعتبار نظام و آبروی هزار ساله روحانیت را هزینه کردید.

در نماز جمعه ۲۹ خرداد، به جای شنیدن صدای معترضین به زبان تهدید سخن گفتید و تمام‌قد از نتیجه مضحک انتخابات دفاع کردید و نظر خود را به آقای احمدی‌نژاد نزدیک‌تر از همه دانستید. بر رقبایش به تندی تاختید که در مناظره‌ها به رئیس جمهور محترم، انگ دروغگویی و خرافاتی می‌زنند.

[ با اشاره به رد صلاحیت محمود احمدی‌نژاددر انتخابات ریاست جمهوری ۹۶] آیا به راستی جایگاه رهبری این است که روزی کسی را اینچنین به قدرت برسانند و روز دیگر همان فرد را از اعمال یک حق ساده محروم کنند؟

وقتی آقای روحانی با ۲۴ میلیون رأی مردم انتخاب شد، فرمودید: تخلف در انتخابات مناسب نظام جمهوری اسلامی نیست و مسئولان باید این موارد را با جدیت دنبال کنند. این تناقض آشکار را چگونه پاسخ می‌دهید؟ در ۸۸ در مقابل مردم قرار می‌گیرید و با تحکم با آنان سخن می‌گویید و امکان تقلب را از اساس منتفی می‌دانید. اما وقتی نامزد مورد نظرتان با نظارت و دخالت کامل حامیانش در شورای نگهبان با اختلافی فاحش شکست می‌خورد از برخورد جدی مسئولان با تخلف سخن می‌گویید؟

  • اعتراضات سراسری

این نوع زیستن زیبنده مردم بزرگ و صبور ایران نیست. به جای تکرار اتهام ارتباط با دشمن و برخوردهای قهرآمیز و سخت‌گیرانه سخن آنان را با جان و دل گوش دهید.

سه دهه است که شما در رأس نظام قرار دارید و هنوز هم از جایگاه یک اپوزسیون سخن می‌گویید. در این سه دهه بخش مهمی از نیروهای اصیل انقلاب را کنار گذاشتید تا سیاست‌های مورد نظرتان را اجرا کنید و امروز با نتایج همان سیاست‌ها مواجه هستید.

اعتراض‌های اخیر در شهرهای مختلف علیه ظلم و فساد و تبعیض زنگ خطری است که هرچه زودتر باید آن را دریابید و دغدغه‌های معیشتی مردم را مورد توجه قرار دهید.

کارتل‌های اقتصادی به حیات خلوت برخی افراد تبدیل شده که هیچگونه نظارتی بر آنها اعمال نمی‌شود. بیش از ۵۰ درصد ثروت کشور در دست چند نهاد‌ حاکمیتی است که نظارتی هم بر آنها اعمال نمی‌شود.

در چنین شرایطی طبیعی است که توده‌ها و طبقات فرودست جامعه که پایگاه اصلی انقلاب اسلامی بوده‌اند به بشکه باروتی تبدیل شوند.

نظام این روزها چنان در سراشیبی قرار گرفته که از تجمع چند هزار نفری مردم به ستوه آمده از ظلم و فساد احساس خطر می‌کند.

پیش از آن که فجایع بیشتری در زندان‌ها رقم خورد دستور آزادی زندانیان بحران اخیر را صادر کنید.

بیشتر بخوانید: