از هر سه پناه‌جوی ايرانی که خواهان پناهندگی در استراليا می‌باشند، پرونده دو تن از آنان از سوی اداره مهاجرت استراليا رد می‌شود.

به گزارش سيدنی تلگراف، بيش از ۴۰ درصد از پناه‌جويانی که طی دو سال گذشته به‌وسيله قايق به استراليا آمده‌اند، ايرانيانی هستند که درخواست پناهندگی اکثر آنان پذيرفته نشده است.

اما دولت استراليا نمی‌تواند اين پناه‌جويان را به ايران بازگرداند زيرا دولت ايران اجازه نداده است که پناه‌جويان به‌شکل اجباری برگردانده شوند.

اين پناه‌جويان که خود را در وضعيت ناراحت‌کننده و زير فشار و محدوديت می‌يابند، تا زمانی که داوطلبانه با دريافت بسته‌های کمکی به ايران بازنگردند، در استراليا باقی خواهند ماند.

کريس بوون، وزير مهاجرت استراليا، به سيدنی تلگراف گفته است: “دولت ايران بارها درخواست دولت استراليا مبنی بر در اختيار قرار دادن تسهيلات لازم برای بازگشت پناه‌جويان ايرانی را رد کرده است.”

کريس بوون، وزير مهاجرت استراليا: دولت ايران بارها درخواست دولت استراليا مبنی بر در اختيار قرار دادن تسهيلات لازم برای بازگشت پناه‌جويان ايرانی را رد کرده است

هم‌اکنون ۱۵۰۰ پناه‌جوی ايرانی در بازداشتگاه‌های استراليا با تهديد روبه‌رو هستند زيرا دولت استراليا نمی‌تواند آن‌ها را دوباره به ايران بازگرداند.

در حال حاضر راه‌های پيش روی دولت استراليا در اين‌باره اين است که يا پناه‌جويان ايرانی پذيرفته‌نشده را برای مدتی نامعلوم در بازداشتگاه نگه دارد، يا آن‌ها را در جامعه رها سازد و يا تلاش کند با موافقت کشورهای ديگر آن‌ها را به اين کشورها بفرستد.

آقای بوون گفت: “بديهی است که در چنين موقعيتی من تمام گزينه‌ها را بررسی می‌کنم.”

نماينده يکی از انجمن‌های ايرانيان در اين رابطه گفت: ” ۹۹ در صد از پناه‌جويان ايرانی که توسط قايق به استراليا می‌آيند تحصيل‌کرده و ثروتمند هستند، آن‌ها زمانی که برگردند نيازی به پول دولت ندارند، بنابر اين من هيچ نظری ندارم که آن‌ها چرا برای مدتی طولانی در بازداشت نگه داشته می‌شوند.”

بنا به تعريف کميساريای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد، پناهنده کسی است که ترس مشروع از آزار و اذيت به دلايل نژادی، دينی، مليتی و يا عضويت در يکی از گروه‌های خاص اجتماعی و سياسی را داشته، در خارج از کشورش باشد و ترس بازگشت را داشته باشد.