مذاکرات روسيه و ناتو درباره سپر موشکی به دليل اينکه غرب حاضر نشده به روسيه تضمين حقوقی دهد که اين سامانه دفاعی در ضديت با مسکو قرار ندارد، به بن‌بست رسيده است.

آندره گروشکو، معاون وزير امور خارجه روسيه دوشنبه نهم آبان ۱۳۹۰ به خبرگزاری ريانووستی گفت وضع فعلی مذاکرات “دلگرم‌کننده” نيست.

با اين حال وی افزود بايد برای دستيابی به توافقات تلاش شود.

آمريکا و ناتو با وجود اعتراضات مسکو به استقرار سامانه‌های سپر موشکی در اروپا ادامه می دهند.

روسيه در مقابل بر ضرورت تضمين حقوقی درباره اينکه سپر اروپايی موشکی در ضديت با مسکو قرار نداشته باشد، پافشاری می‌کند.

مدتی پيش دميتری روگوزين، نماينده دائم روسيه در ناتو، ايجاد سپر دفاع موشکی آمريکا در اروپا را به‌عنوان بهانه‌ای برای حمله به ايران رد نکرد.

دمیتری روگوزین، نماینده روسیه در ناتو: کارشناسان، چه در روسيه و چه در ديگر کشورها از اين بيم دارند که ايجاد يک سپر موشکی در اروپا که هدف رسمی آن دفع تهديدات ايران خواهد بود، در واقع به‌عنوان بهانه‌ای برای آماده‌سازی حمله به ايران مورد استفاده قرار گيرد

وی گفت: “سپر موشکی صرفاً يک سيستم دفاعی نيست. کارشناسان، چه در روسيه و چه در ديگر کشورها از اين بيم دارند که ايجاد يک سپر موشکی در اروپا که هدف رسمی آن دفع تهديدات ايران خواهد بود، در واقع به‌عنوان بهانه‌ای برای آماده‌سازی حمله به ايران مورد استفاده قرار گيرد.”

به گفته اين مقام روسی “با توجه به نقشه دفاع موشکی، آمريکا در نظر دارد تا سال ۲۰۱۸، تجهيزات نظامی راه دور خود را در ديگر کشورهای اروپائی مستقر سازد.”

در همين حال ترکيه نيز با استقرار سپر موشکی در اين کشور موافقت کرده که با واکنش تند مقامات ايران روبرو شد.

به گفته روگوزين، آمريکايی‌ها می‌خواهند با “اهريمنی” جلوه دادن برنامه موشکی ايران، برنامه‌های موشکی خود را توجيه کنند.

مرکز پژوهش‌های مجلس ايران نيز در گزارشی که روز ۲۵ تيرماه سال جاری منتشر شد گفت “سپر دفاع موشکی ناتو می‌تواند تهديدی جدی عليه ايران تلقی شود.”

اين مرکز اعلام کرد: “استقرار بخشی از سامانه اين سپر دفاع موشکی در ترکيه و در همسايگی ايران در مجموع تهديدی را عليه ايران خواهد داشت.”

سپر دفاع موشکی يکی ازموضوع‌های اساسی مورد اختلاف آمريکا و روسيه در چند سال اخير است.
اين طرح در زمان جرج بوش، رئيس جمهور پيشين آمريکا در رابطه با آن‌چه که تهديدات ايران و کره شمالی می‌خواند مطرح شد.

بر پايه اين طرح می‌بايست رادار پيشرفته‌ای با قدرت کنترل شعاع شش هزار کيلومتر در کشور چک مستقر شود و به منظور هدف قرار دادن موشک‌های شليک‌شده به سوی اروپا، موشک‌های ضد موشک در خاک لهستان مستقر شود.

با روی کار آمدن باراک اوباما در سال ۲۰۰۸ برای ايجاد فضای دوستانه ميان روسيه و آمريکا، اجرای اين طرح به حالت تعليق درآمد.

اما در سال ۲۰۱۰ دميتری مدوديف، رئيس جمهور روسيه پيشنهاد همکاری روسيه را در اجرای طرح سپر دفاع موشکی در اروپا، مطرح کرد. از آن زمان تا کنون اين موافقت با مشکلاتی روبه‌رو بوده است.