گیلعاد شاليط، سرباز اسرائيلی که از پنج سال پيش تاکنون در بازداشت نيروهای حماس بود، امروز با صدها اسير فلسطينی مبادله شد.

به گزارش العربيه، حماس روز سه شنبه ۱۸ اکتبر ۲۰۱۱ (۲۶ مهر ۱۳۹۰) گيلعاد شاليط را آزاد کرد و پس از انتقال به مصر به اسرائيل تحويل داد. همزمان اسرائيل نيز ۴۷۷ اسير فلسطينی را به صليب سرخ تحويل داد و از چند گذرگاه به غزه و رام الله منتقل کرد.

شاليط پس از آزادی در گفت‌وگو با تلويزيون مصر گفت هفته گذشته خبر آزادی خود را شنيده است. وی ابراز اميدواری کرد “همه اسيران فلسطينی به (آغوش) خانواده‌های خود بازگردند.”

وی ۲۵ ژوئن سال ۲۰۰۶ در پی عمليات حماس در نزديکی غزه توسط نيروهای گروه عزالدين قسام ربوده شد.

اسرائيل در مقابل آزادی شاليط متعهد شده است ۱۰۲۷ نفر از اسيران فلسطينی را در چند مرحله آزاد کند

مبادله گيلعاد شاليط با اسيران فلسطينی با ميانجی‌گری مصر انجام شده است.

اسرائيل همچنين قرار است پنج ماه ديگر ۵۵۰ اسير فلسطينی را آزاد کند. اسرائيل در مقابل آزادی شاليط متعهد شده است ۱۰۲۷ نفر از اسيران فلسطينی را در چند مرحله آزاد کند.

با آزادی اين ۱۰۲۷ نفر شمار زندانيان فلسطينی در زندان‌‌های اسراييل به شش هزار نفر می‌رسد.

آزادی اين شمار از زندانيان فلسطينی “کم سابقه” توصيف شده است. دولت اسراييل آخرين بار در سال ۱۹۸۵ حکم آزادی ۱۱۵۰ زندانی فلسطينی را صادر کرده بود.

بان کی مون، دبير کل سازمان ملل با استقبال از اين مبادله، آن را يک “گام مثبت” به سوی صلح ناميده است.

با اين حال يورونيوز گزارش داد “مقامات حماس چندی پيش اعلام کردند اين مبادله به معنای خاتمه يافتن ربودن سربازان اسراييلی نيست. حماس می‌گويد تا زمانی که يک زندانی فلسطينی در زندان‌های اسراييل به سر می‌برد، به ربودن سربازان اسراييلی ادامه خواهد داد.”

سياست‌مداران حماس مبادله ۱۰۲۷ زندانی فلسطينی را با يک اسرائيلی يک “موفقيت ديپلماتيک” خوانده‌اند اما ساکنان رام‌الله به دليل اينکه “اکثر زندانيانی که قرار است آزاد شوند از اعضای حماس هستند و نه از اعضای جنبش فتح، ناخشنودی خود را اعلام کرده‌اند.”